Het Europees onlineplatform voor mode en lifestyle Zalando focust verder op het Designer-aanbod door een samenwerking aan te gaan met zangeres, actrice en model Rina Sawayama als nieuwe ambassadeur voor 2024.
De Brits-Japanse artieste Rina Sawayama combineert muzikaal talent naadloos met een gedurfd modestatement. Haar album Hold The Girl haalde de Top 3 van de Britse hitlijsten, waardoor ze de hoogst genoteerde Japanse artiest in Groot-Brittannië werd. Sawayama, genomineerd voor de BRIT Breakthrough Artist, is ook actrice. Niet alleen muziek is haar sterkte, zo sierde haar unieke stijl, een mix van Japanse en Britse mode, de covers van topbladen als British Vogue, Billboard en Vogue Singapore. Of, zoals Lady Gaga het samenvat, “Een experimentele popvisionair die weigert zich aan de regels te houden”.
Sawayama’s gevoel voor stijl en de manier waarop ze zich met mode creatief en persoonlijk uit, creëert een gevoel van individualiteit dat weerklank vindt bij een divers publiek. Haar unieke benadering van mode weerspiegelt niet alleen haar creatieve visie, maar benadrukt ook het belang van authenticiteit, inclusiviteit en het verleggen van grenzen, belangrijke waarden voor Zalando.
De campagne markeert de lancering van een vernieuwd platform met een frisse kijk op het Designer-concept. Als luxe-afdeling van de digitale Zalando-shop vind je op het nieuwe Designer-platform zowel gevestigde als opkomende merken en boeiende content om consumenten te inspireren om zichzelf te ontdekken en te uiten met mode. Om de samenwerking te vieren loopt er een creatieve campagne met vrouwen in de hoofdrol, gefotografeerd en geregisseerd door de bekende modefotograaf Carlijn Jacobs, die Sawayama veelzijdige persoonlijkheid door een unieke lens toont.
“Ik ben zo enthousiast over de samenwerking met Zalando als nieuwe ambassadeur voor Designer”, zegt Rina Sawayama. “Mode speelt een belangrijke rol in mijn leven omdat het me in staat stelt mezelf te uiten, dus de samenwerking voelt als een logische stap. Door voor deze campagne nauw samen te werken met een inspirerend vrouwelijk creatief team kreeg ik de vrijheid om de verschillende kanten van mijn persoonlijkheid te belichten.”
Je hebt een rijke culturele achtergrond, want je bent geboren en getogen in Japan en daarna verhuisd naar het Verenigd Koninkrijk toen je jong was. Hoe heeft dit je muziek en stijl geïnspireerd?
“Het heeft zeker veel van mijn schrijven geïnspireerd, op beide albums staan nummers die de relatie tussen twee culturen bespreken. Naarmate ik ouder werd, ben ik het allemaal gaan omarmen. Ik heb onlangs ook veel tijd doorgebracht in Japan en qua stijl is het zo verbazingwekkend hoe mensen zich kleden en uitdrukken. Er zijn ook zoveel ongelooflijke nieuwe ontwerpers, het is heel inspirerend.”
Wat zijn je favoriete designermerken?
“Toen ik mijn collectie voor Zalando aan het samenstellen was, wilde ik een echte capsulewardrobe aanbieden, waarbij de stukken makkelijk te mixen en combineren zijn. Ik hou van de opvallende stukken van Vivienne Westwood, A.W.A.K.E, Cult Gaia en David Koma en de meer veelzijdige stukken van Materiel die een functionele uitstraling hebben. Het voelt echt als een afspiegeling van mijn garderobe.”
Je muziek gaat vaak over de uitdagingen van identiteit. Hoe blijf je trouw aan jezelf in een industrie die artiesten soms onder druk zet om in een bepaald stramien te passen?
“Ik zorg ervoor dat ik veel pauzes neem en check echt hoe ik me voel, soms kan je het gevoel hebben dat je in zoveel verschillende richtingen wordt getrokken dat het cruciaal is om trouw te blijven aan jezelf. De verleiding om constant aan het werk te zijn is zo groot, ik streefde die emotie vroeger zeker vaak na, maar ik omarm op dit moment een goede hoeveelheid afzondering. Op dit moment breng ik veel tijd door met mijn familie, lees ik, kijk ik films en verken ik nieuwe plekken. is Een noodzaak om even om elk gevoel van druk buiten te sluiten.”
Lees ook: Bekijk hier alle inspirerende streetstyle tijdens Copenhagen Fashion Week