Haar leeftijd? 28 jaar.
Haar studies? Tessa behaalde een masterdiploma in Product Design aan de LUCA School of Arts in Genk. Daarna verdiepte ze zich nog in een studie Sustainability Business Management aan de University of Cambridge en specialiseerde ze zich in Sustainability in the Luxury Sector aan de University of Arts in Londen.
Haar carrière? Haar studies eindigden in volle coronaperiode, waardoor er amper jobs beschikbaar waren. Wat ze wel kon, was naaien en dat was haar omgeving niet ontgaan. Zo groeide de vraag of ze mondmaskers wou naaien. Dit deed ze tot het op een bepaald moment haar fulltime bezigheid werd. Ze naaide 3000 tot 4000 mondmaskers in totaal, waarvan een deel op aanvraag en een deel op vrijwillige basis voor ziekenhuizen. Toen de vraag naar mondmaskers daalde kwam ze in september 2020 met een eerste bescheiden kledingcollectie om in maart 2021 haar eerste grote collectie uit te brengen. Nu, een flinke 3 jaar verder, is haar merk Borrenberghs nog steeds een groeiend succes.
Haar motto? “Alles wat je nodig hebt in het leven, zit al in jezelf, je moet gewoon naar je buikgevoel luisteren.” Daarnaast vindt Tessa het ook belangrijk om te luisteren naar haar klanten en in haar showroom een rustige oase te creëren waar iedereen ‘mens kan zijn’. “Hier mag je je schouders laten hangen en even ‘oef’ zeggen, vertellen waar je mee zit. Tijdens de gesprekken die hier plaatsvinden is het precies of de tijd even stilstaat”, vindt Tessa.
Lees ook: Woman to watch: Julie Vanderhaeghe
Daarom vinden we Tessa Borrenberghs een powervrouw
In Tessa’s ontwerpen staan twee zaken centraal: probleemgericht denken en duurzaamheid. Die aspecten zijn terug te vinden in al haar ontwerpen. Vanuit haar opleiding Product Design leerde ze om oplossingen te zoeken voor bepaalde problemen en dat prikkelt haar inspiratie nog steeds. Zo gaat ze in gesprek met klanten om te ontdekken hoe ze aan hun problemen tegemoet kan komen. “Of je nu een arm mist of een stoma hebt, kom maar af en ik bedenk er wel iets rond. Ik vind het fijn om uitgedaagd te worden”, vertelt Tessa.
Maar ook haar passie voor duurzaamheid is terug te vinden in haar collecties. “Ik probeer met zo weinig mogelijk overschotten achter te blijven en als die er toch zijn, maak ik er bijvoorbeeld kleine topjes van. Ik zorg er ook voor dat de designs zo stevig mogelijk in elkaar zitten zodat ze lang meegaan. Daarnaast gebruik ik voornamelijk deadstock stoffen en op stocksales kunnen mensen bij mij hun tweedehands Borrenberghs komen verkopen in ruil voor een waardebon. Tot slot wordt alles geproduceerd in België”, zegt Tessa. Ook vindt ze het belangrijk om steeds data te verzamelen zodat ze kan onderzoeken hoe het nog beter kan. Dat gaat van het berekenen van de Co2- uitstoot van het bedrijf tot bevragingen bij de klanten over wat ze van hun items vinden en waar ze nog naar op zoek zijn als het op kleding aankomt.
Deze zomer komt haar 5de collectie ‘Echoes of Home’ uit die geïnspireerd is op alle mogelijke manieren om je ’thuis’ te voelen. “Er gebeurt zo veel in de wereld dat ik me afvroeg wat ’thuis’ nu eigenlijk betekent de dag van vandaag. Daar kan je veel invullingen aan geven en op al die mogelijke invullingen speelt de collectie in, of het nu gaat om moederschap, een nieuw appartement of de natuur”, vertelt Tessa. Doorheen de zomer komen er telkens een aantal nieuwe stuks uit, waarvan de eerste selectie al is gelanceerd.
Lees ook: Must see: de nieuwe modedocumentaire over Diane von Fürstenberg op Disney+