Met onze rubriek Woman to watch zetten we regelmatig een vrouw in de kijker. Het zijn vrouwen die in hun vrije tijd of op hun werk andere vrouwen inspireren, stimuleren én motiveren. Deze keer is het de beurt aan Julie Scheurweghs.

Haar leeftijd? 36 jaar.

Haar studies? Op haar twaalfde wist Julie al dat ze kunstenares wilde worden. Haar middelbare studies volbracht ze dan ook aan een kunsthumaniora. Daarna haalde ze een master in de Fotografie aan het Sint-Lukas in Brussel, waar ze later ook les gaf.

Haar carrière? “Na het afstuderen was ik er heel erg van overtuigd dat ik niet commercieel wou werken en dat ik mij enkel zou focussen op mijn artistieke praktijk. Dat heb ik ook een tijdje gedaan, maar fotografie is een heel speciaal medium als het op kunst aankomt. Het wordt niet goed geaccepteerd in de kunstwereld omwille van het feit dat het ook gebruikt wordt voor veel andere dingen dan kunst”, legt ze uit.

Op een bepaald moment ging ze dan toch aan de slag in de commerciële wereld, om er weer vanaf te stappen en opnieuw in te rollen. “Ik vind het moeilijk om mijn carrièrepad uit te leggen omdat dat niet rechtlijnig gaat”, zegt ze. Julie werkt afwisselend commercieel en artistiek. Daarnaast heeft ze nog een job als sociaal assistent voor mensen met een beperking.

Haar levensmotto? “je moet het doen met wat je hebt. Er zijn soms mensen die tegen mij komen zeggen dat ze ook kunstenaar zouden willen zijn, maar de middelen niet hebben. Ze hebben dan geen goede camera bijvoorbeeld, maar doe het dan met uw gsm. Het gaat niet over de kwaliteit, maar over het idee en de intentie erachter”, zegt ze.

Waarom vinden wij Julie Scheurweghs een powervrouw?

Of het nu om artistieke of commerciële projecten gaat, Julie geeft steeds een eigen draai aan haar werk. Zo zal ze nooit geforceerde familiefoto’s maken. “Mensen fotograferen alleen de hoogtepunten, maar ik vind net dat er heel veel schoons zit in de ruwe kantjes van het leven”, legt ze uit, “Als ik een commerciële shoot doe is er altijd een moment waarop het kind begint te huilen. Dan zie je het instinct van de ouders om dat kind te troosten, daar zit zoveel ruwheid en puurheid in. Dat is het mooiste wat er is.”

Foto van Julie Scheurweghs

INSTAGRAM/ @atelier_juliescheurweghs

In haar werken haalt Julie ook vaak feministische thema’s aan. “Ik heb ooit een expo in de Botanique gedaan, genaamd ‘Women as parts’. Dat ging over het feit dat je als vrouw nooit als een geheel wordt gezien. Ofwel ben je sexy, ofwel een moeder, ofwel een carrièrevrouw, maar nooit dat alles tegelijk. Ik heb in die expo pornografische beelden tegenover zwangerschapsbeelden geplaatst. Mensen vinden dat een rare combinatie omdat het zogezegd niet verenigbaar is, maar seks is uiteindelijk toch de reden dat je zwanger raakt”, legt ze uit.

Julie bracht al een boek uit genaamd ‘Mère’ waarin ze haar eigen zwangerschap portretteerde. Maar er zit ook een nieuw boek aan te komen over het idee van ‘afwezige moeders’. “Sinds de opkomst van de fotografie is het de taak van de moeder om de foto’s te maken. Dat zorgt ervoor dat ze amper zelf op foto’s staat. Het boek gaat dus over het feit dat moeders er wel altijd zijn, maar nooit op de foto’s staan en hoe dat dan de herinneringen van kinderen tekent. Het zou ‘Mamam est là’, noemen. Dat is iets wat ik altijd tegen mijn dochter zei als ze moest huilen omdat ze naar de crèche moest”, vertelt Julie.

Mère van Atelier Scheurweghs

INSTAGRAM/ @serchiagallery en @atelier_juliescheurweghs

‘Mère’ van Julie Scheurweghs

Shop hier

Lees ook: Woman to watch: Nouné Muradyan