Met onze rubriek Woman to watch zetten we regelmatig een vrouw in de kijker. Het zijn vrouwen die in hun vrije tijd of op hun werk andere vrouwen inspireren, stimuleren én motiveren. Deze keer is het de beurt aan Caroline Rigo.

Haar leeftijd? 42 jaar.

Haar studies? Caroline deed een opleiding kleuterleidster in Hasselt.

Haar carrière? “Ik heb voor kleuterleidster gestudeerd omdat ik niet goed wist wat ik wou doen. Na mijn studies heb ik tot Kerstmis ook echt als kleuterleidster gewerkt, maar ik merkte al snel dat het eigenlijk niets voor mij was omdat ik hou van verandering. In het onderwijs botste ik op de limieten van het systeem”, vertelt ze.

Daarna ging ze bij Omega Pharma werken als vertegenwoordiger en beauty-experte. Na twee jaar waagde ze de stap om als freelance make-up artiest aan de slag te gaan.

Zes à zeven jaar later startte ze een eigen make-up winkel op in Hasselt. “Ik kocht merken in van overal ter wereld om door te verkopen”, legt ze uit. Uiteindelijk ging ze in de winkel opleidingen geven als make-up artiest. Op die manier kwam ze steeds vaker in contact met mensen met huidproblemen. Het is dan ook van daaruit dat het idee bij haar opbloeide om een eigen make-up merk op te richten. Nu, negen jaar later, heeft ze twee clean beautymerken en twee concept stores.

Haar levensmotto? “Het is wat het is”, vertelt ze, “ik denk dat we allemaal een leuker leven zouden hebben als we iets meer zelfrelativering hadden. Er zijn nu eenmaal goede en slechte dagen, ook wat betreft schoonheid. Als je dat kan relativeren dan denk ik dat je veel gelukkiger bent dan wanneer je de perfectie gaat nastreven en de lat altijd maar hoger legt.”

Waarom vinden wij Caroline Rigo een powervrouw?

Negen jaar geleden richtte Caroline haar eerste beautymerk Cent Pur Cent op. Ondertussen voegde ze daar nog het merk i.am.klean en twee concept stores aan toe.

Beide merken zijn ‘clean brands’. Voor Cent Pur Cent betekent dit dat de producten vrij zijn van hormoonverstoorders wat ze ideaal maakt voor de gevoelige huid. Daarnaast worden er mineralen zoals zink en actieve ingrediënten zoals niacinamide en hyaluronzuur aan toegevoegd.

i.am.klean is dan weer ‘clean’ op vlak van duurzaamheid. “We hebben een blacklist met stoffen die we uit onze producten bannen zoals microplastics. Daarnaast zijn veel van de producten navulbaar zoals concealers, mascara’s, lipsticks en oogschaduwpaletten”, vertelt ze.

Toch was het niet altijd rozengeur en maneschijn. Toen Caroline de merken opstartte, kreeg ze vaak een ‘nee’ van potentiële verkooppunten. Desondanks bleef ze doorzetten, dat resulteerde in twee merken die verdeeld worden over meer dan 1500 verkooppunten in België. Toch blijft ze nog ambitieus: “Ik zou er toch graag Europese merken van maken. Ondanks alle verschillende culturen willen we in de basis allemaal gelukkig zijn met onszelf en ons goed in ons vel voelen. Dat is iets wat zeker over de landsgrenzen heen kan”, legt Caroline uit.

Lees ook: Woman to watch: Nouné Muradyan