Wat is Clubhouse en waarom wil iedereen de app hebben?
© Getty Images/EV

Wat is Clubhouse en waarom wil iedereen de app hebben?

Leestijd: 2 min

De Amerikaanse socialmedia-app Clubhouse bestaat pas minder dan een jaar, maar telt nu al meer dan twee miljoen gebruikers. Het wordt omschreven als een mix tussen Whatsapp, Zoom en een podcast, maar dan beter. Wij leggen je uit hoe de app juist in z'n werk gaat en of jij het ook kan gebruiken. 

/

“On Clubhouse tonight on 10pm LA time”, schreef Elon Musk onlangs op Twitter. Helaas doelt hij daar niet mee op een fysieke nachtclub, maar op de razend populaire gelijknamige app. De techondernemer is groot fan en hij vertelt maar wat graag publiekelijk wat Clubhouse zo fantastisch maakt.

Wat is Clubhouse?

Het principe van Clubhouse is eenvoudig. In de app kunnen gebruikers ‘kamers’ aanmaken rond een bepaald onderwerp en daarvoor andere gebruikers uitnodigen. Bezoekers van die ‘rooms’ kunnen vervolgens een audiogesprek voeren of gewoon meeluisteren met de discussie. Een of meerdere moderators houden het gesprek in toom. Soms zijn meer dan duizenden mensen aanwezig in een kamer. Als je deel wil nemen aan het gesprek, moet je een hand opsteken door op een knopje te drukken van een hand.

Qua onderwerpen gaat het in de ‘kamers’ op Clubhouse alle kanten uit. Musk heeft het bijvoorbeeld graag over de koers van bitcoins, maar soms wordt er simpelweg ook aan karaoke gedaan. In China werd de app veelvuldig gebruikt om openlijk te kunnen praten over verboden onderwerpen zoals de onmenselijke behandeling van de Oeigoerse gemeenschap in het land. Zoals verwacht is de app intussen geblokkeerd door de Chinese overheid.

Waarom is de app zo populair?

Anders dan wat we gewoon zijn op sociale media, draait Clubhouse in de eerste plaats rond audio en niet rond tekst of beeld. Dat mensen geconcentreerd met één onderwerp bezig zijn in de ‘rooms’ in plaats van eindeloos door te scrollen zonder dat ze weten wat ze net gezien hebben, verklaart volgens Musk het grote succes.

Daarnaast is er ook nog het aspect van exclusiviteit. Je raakt immers de app niet in zonder uitnodiging van een geregistreerd lid. Voorlopig is Clubhouse ook enkel te downloaden voor iPhone, al is een Android-app in ontwikkeling. Oprichters Paul Davison en Rohan Seth gaven aan dat ze rustig willen opschalen in het aantal servers, en dat dus ook het aantal gebruikers langzaam moet worden opgeschaald. Het is algemeen geweten dat hoe moeilijker het is om toegang tot iets te krijgen, hoe liever mensen het willen. Geen domme strategie dus van de ondernemers uit Silicon Valley.

Ook de wereldwijde pandemie draagt bij aan het succes. Door corona ontmoeten we amper nog nieuwe mensen en praatjes met vreemden vallen compleet weg. Clubhouse biedt daar de ideale oplossing voor, althans toch zolang COVID-19 deel blijft uitmaken van ons leven.

Tenslotte helpen de vele bekende fans natuurlijk ook. Naast Musk, zijn Kevin Hart, Drake, Jared Leto, Oprah Winfrey, Ashton Kutcher en Chris Rock regelmatig te vinden op de app. Ondertussen schatten investeerders de waarde van het bedrijf al op 1 miljard dollar (zo’n 827 miljoen euro).

Kan ik Clubhouse gebruiken?

Zoals hierboven gezegd, heb je een uitnodiging nodig van een gebruiker om de app te kunnen gebruiken. Elk lid van Clubhouse kan twee invites uitdelen en dat worden er meer naarmate hij of zij de app vaker gebruikt. Clubhouse verwijst dan ook naar een exclusieve club waar je niet zomaar binnenkomt. Sommige journalisten hengelden al smekend op Twitter naar een uitnodiging, met weinig succes. Moest jij een uitnodiging bemachtigen, mag je altijd onze naam op de lijst zetten. Alvast bedankt!

Vond je dit interessant? Lees dan ook: Safer Internet Day: meer slachtoffers van cyberpesten sinds corona. Waarom natuurlijke cosmetica niet altijd beter is. Tips van een lifecoach om sombere dagen door te komen.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: App, Sociale media.