Waarom natuurlijke cosmetica niet altijd beter is
© Getty Images

Waarom natuurlijke cosmetica niet altijd beter is

Leestijd: 3 min

De laatste jaren wint natuurlijke cosmetica aan populariteit. ‘Clean beauty’ is ondertussen een miljardenbusiness en een snelle blik op de laatste productlanceringen leert dat er haast altijd een link met de natuur is. Of het nu gaat over ingrediënten of over de verpakking. Dat lijkt een positieve evolutie, maar is het dat ook?

/

Een recente enquête van het IFOP (Institut Français d’Opinion Publique) toonde aan dat bijna één vrouw op twee al een ‘clean beauty’-product gebruikte en dat ze, wanneer ze besloten heeft het verder te gebruiken, dit doet omdat ze bekommerd is om haar gezondheid en die van haar gezin. Natuurlijk, eco, clean en consoorten zijn anno 2021 aantrekkelijke labels voor de consument. Goed zo, zou je denken. Want producten die vriendelijk(er) zijn voor huid én milieu, daar kan je weinig op tegen hebben.

Natuurlijke cosmetica als trend

“De cosmeticasector heeft zich moeten aanpassen aan de stijgende vraag naar natuurlijke producten die beter zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Deze mentaliteitswijziging heeft een enorme impact op zowel de verpakking als de samenstelling van de producten. De meerderheid van de beautyinnovaties is wel ergens gelinkt met de natuur – of het nu gaat om nieuwe lijnen of om de herpositionering van bestaande gamma’s. De laatste jaren zien we dat de trend alleen maar sneller gaat”, vertelt Tanguy de Ripainsel, directeur van de ketens Di & Planet Parfum.

Hilde Nys

Apothekeres Hilde Nys die samen met haar zoon Thomas Kindermans recent het huid- en haarverzorgingsmerk Ray oprichtte, stelt echter dat lang niet alle natuurlijke of plantaardige ingrediënten gezond zijn. Ze legt aan ons uit: “Merken springen massaal mee op de trend van ‘clean beauty’ en doen de consument geloven dat als iets natuurlijk is, het ook gezond is. Maar dat klopt helemaal niet. Als ik kijk naar de ingrediëntenlijst van natuurlijke cosmetica, zie ik meestal heel wat plantenextracten staan. Denk bijvoorbeeld aan linalool, citronellol en geraniol. Deze zijn inderdaad natuurlijk en ruiken vaak lekker, maar horen niet thuis op de huid. Ze kunnen de huidbarrière – het bovenste laagje van de huid – irriteren en daardoor meer doorlaatbaar maken voor schadelijke stoffen van buitenaf. Ze kunnen zelfs pigmentvlekken veroorzaken.”

Greenwashing

Dat merken deze schadelijke ingrediënten gebruiken, heeft volgens Hilde enerzijds te maken met marketing. “Hoewel sommige merken zeker echte inspanningen doen, willen anderen het met minieme ingrepen doen lijken alsof ze veel moeite doen. ‘Greenwashing’ heet dat. Ze stoppen er vlug wat natuurlijke ingrediënten in om een groen imago te creëren. Maar het gaat verder dan dat: zo is kokosolie bijvoorbeeld een populair ingrediënt in cosmetica omdat het goed en natuurlijk klinkt. Bij de verwerking ervan komen echter vaak schadelijke stoffen vrij die bijzonder slecht zijn voor het milieu. Daar zwijgen merken over in alle talen. En dat geldt eigenlijk bij alle ingrediënten. Navulverpakkingen zijn ook meestal niet-recycleerbaar en niet-ecologisch, maar het klinkt goed. En zo kan ik nog een tijdje doorgaan.”

Een tweede oorzaak ligt volgens Hilde bij het financiële aspect. “Klanten hebben bepaalde verwachtingen van producten – hoe het ruikt, aanvoelt, intrekt – en dat exact nabootsen kost veel tijd, research en dus geld. Dat stelt ook de Ripainsel vast: “Klanten willen niet weten van enige toegeving op het gebied van de efficiëntie van hun lievelingscrème die ze al jaren gebruiken. En precies daar ligt de uitdaging: de samenstelling moet verbeterd worden, maar wel zonder te raken aan de efficiëntie en de zintuiglijke eigenschappen van het product. Natuurlijke en duurzame producten moeten de norm worden, maar het moet wel stroken met onze waarden en de verwachtingen van ons cliënteel.”

Ray

Wees kritisch

Volgens Hilde is het vooral belangrijk om kritisch de ingrediëntenlijst te lezen en je gezond verstand te gebruiken. “Apps zoals CosDNA kunnen je daarbij goed helpen. Al is het doel van Ray net om het consumenten op dit vlak makkelijker te maken. Elk ingrediënt is lang en grondig bestudeerd. Op vlak van gezondheid voor onze huid en lichaam, maar ook op vlak van ecologie. Zo gebruiken we geen titaandioxide in onze producten, wat een natuurlijke UV-filter is die de koraalriffen aantast. Onze verpakkingen zijn ook gemaakt van glas en gerecycleerd plastic. Niet de goedkoopste en makkelijkste optie, maar wél de meest duurzame op lange termijn. We zijn daar principieel in en gaan nooit kiezen voor shortcuts die ons snel-snel een duurzaam imago opleveren.”

Vond je dit interessant? Lees dan ook: De beste tips tegen een droge huid in de winter. Laat je inspireren door deze 5 beautytrends recht van de catwalk. Waarom K-beauty ook in 2021 brandend relevant blijft.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Natuurlijke cosmetica, Skincare.