Je kan er gewoon niet omheen: knalroze, ook wel hot pink of shocking pink genoemd, is overal. Het begon allemaal bij de herfst-winter 2022 show van Valentino, waar creatief directeur Pierpaolo Piccioli een leger aan modellen volledig gehuld in de nieuwe Pantonekleur Pink PP de catwalk op stuurde. Sindsdien verschenen talloze beroemdheden in Valentino’s hot pink, van Bella Hadid en Zendaya tot Lizzo en Anne Hathaway.
En alsof dat nog niet genoeg was, kwam daar ook de aankondiging van de gloednieuwe Barbiefilm, geregisseerd door Greta Gerwig van het gelauwerde Lady bird, bij, wat resulteerde in een hele nieuwe stroming: Barbiecore. Als tegenhanger van de gothcore-trend, waar we hier al over schreven, draait Barbiecore juist om een leven dat je – letterlijk en figuurlijk – door een roze bril ziet.
Wat is Barbiecore?
Barbiecore is een retro-esthetiek geïnspireerd op Mattels modepop Barbie. De nostalgische trend is een millennial en Gen Z throwback naar de hypervrouwelijke Barbie-esthetiek. Levendig roze is het meest opvallende kenmerk van Barbiecore, maar andere voor Barbie geschikte accessoires zijn beenwarmers, scrunchies en sneakers. Eigenlijk is alles wat je Barbie pop uit je kindertijd zou dragen deze zomer in de mode, dus leef je uit.
Volgens gegevens van Clearpay heeft de Barbiecore-trend ons koopgedrag al flink beïnvloed: de verkoop van neon- en fuchsiakleding is met 44% gestegen en de verkoop van denim met 36%.
De verkoop van scrunchies (een van Barbie’s kenmerkende accessoires) is het sterkst gestegen met 1099%. Ook de verkoop van blonde haarverf steeg met 47%, en sneakers werden 12% populairder.
Shop Barbiecore
Is het een feministisch statement?
Eigenlijk wel. Barbiecore wordt niet alleen gevolgd als een modetrend, maar ook als een statement dat de stereotypen van vrouwelijkheid in de maatschappij uitdaagt en verouderde schoonheidsnormen verwerpt.
“Ik denk dat we anders zijn gaan denken over het stereotype Barbie-meisje met blond haar en het perfecte lichaam”, vertelt de 21-jarige blogger Chazlyn Yevonne Stunson aan Business Insider. “Tegenwoordig zien we dat allerlei soorten mensen, zoals ikzelf, deze esthetiek volgen.”
Lees ook: Daar is de lente, daar zijn de rozengeuren.