1. Non alcoholische drankjes
En dan hebben we het niet alleen over – de ondertussen niet meer zo originele – mocktails (denk: bacardi cola zonder bacardi). Wél over drankjes waar effectief veel tijd en denkwerk in gestoken zijn om ze zo goed en lekker mogelijk zonder alcohol te serveren. In tijden van Dry January en Tournée Minérale ruilen steeds meer mensen hun glas alcohol in voor een alcoholvrij alternatief.
Lees ook: Chanel lanceert met N°1 een nieuwe duurzame beautylijn
2. Kleinere menu’s
Door corona werd het soms moeilijker om winkels, en dus ook restaurants en bars, tijdig te bevoorraden en dat vertaalt zich ook naar menu’s van restaurants. Steeds meer chefs opteren voor een kleinere menukaart en passen die tegenwoordig ook aan aan seizoensgebonden producten.
3. Plant-based everything
De plant-basedtrend wint al enkele jaren aan populariteit. Zo zag je misschien Beyond Meat al op het menu van je favoriet hamburgerrestaurant verschijnen. Maar de trend schakelt dit jaar nog een versnelling hoger. Steeds meer merken zetten in op het maken van plant-basedproducten die lijken op the real deal.
4. Robots als serveurs
In 2021 deden ze al een intrede, maar 2022 zou weleens echt het jaar van de robots kunnen zijn. Denk: robots die je eten aan tafel komen brengen in een restaurant of je pannenkoeken bakken aan de ontbijtbar in een hotel.
5. Spookkeukens
Een spookkeuken is een restaurantkeuken die is ingericht om alleen eten te koken en te bereiden voor bezorging, wat betekent dat je niet gewoon naar binnen kunt lopen en plaatsnemen, en ook niet kunt afhalen. De Amerikaanse keten Wendy’s opent 700 van deze keukens in de komende vijf jaar, terwijl Euromoniter, een marktonderzoeksbureau, suggereert dat de industrie in de komende tien jaar een miljard dollar waard zou kunnen worden.
6. Cocktails in een flesje
Lockdowns zorgden ervoor dat mensen hun happy hours thuis doorbrachten in plaats van in hun favoriete bars. En apéro’s? Die maakten plaats voor e-pero’s. Daardoor winnen ook cocktails in blik en in een flesje steeds meer aan populariteit. Mensen gaan steeds vaker op zoek naar een drankje dat al gemaakt is en écht lekker smaakt. Iets dat je pakweg gemakkelijk kan meenemen naar het huis van een vriend zonder dat je met een zak ingrediënten moet zeulen.
Lees ook: Dit zijn de sport- en gezondheidstrends voor 2022
7. Espresso martini’s
Dé cocktail du moment? Espresso martini’s. What else! Yelp suggereerde al dat ze dé trend voor 2022 zouden worden en je ziet ze ook steeds vaker terug op menukaarten in de betere cocktailbar.