Voor personen met een handicap kan het een hele uitdaging zijn om zich ’s ochtends aan te kleden. Een T-shirt over je hoofd trekken, knopen vastmaken of nauwsluitende kleding passen; vanzelfsprekend is het niet en vanuit de modewereld komt er op dit moment niet veel hulp.
Inclusieve mode
Tommy Hilfiger lijkt de uitzondering. Het label is een van de eerste mainstream modemerken om een voorbeeld te stellen op vlak van inclusieve mode. Al langere tijd gaat Hilfiger een engagement aan om mensen met een handicap te helpen. De ontwerper doet dit vanuit een persoonlijke motivatie, hij heeft namelijk zelf een kind met autisme.
In 2016 lanceerde het label de collectie voor kinderen met een beperking. In 2017 breidde de lijn uit met stuks voor volwassenen. “Een kind hebben met speciale behoeften heeft me de impact van Tommy Hilfiger Adaptive doen inzien”, aldus de ontwerper. “Elk stuk is van dezelfde kwaliteit en dezelfde stoffen als wat we voor onze andere collecties hanteren. De aanpassingen zijn subtiel maar in die mate uitgedacht dat ze het aankleden vergemakkelijken en zo de onafhankelijkheid bevorderen.”
Handige snufjes
De Adaptive-kledingstukken zijn gemaakt om bewegingen te vergemakkelijken dankzij eenvoudige sluitingen, oplossingen geschikt voor mensen in een rolstoel en een prothesebestendige pasvorm. Wijzigingen zoals innovatieve stretchstoffen, verstelbare taillebanden, magneetsluitingen en klittenband maken de modieuze ontwerpen handicapvriendelijk.
Elk seizoen wordt de Adaptive-lijn aangepast. Op deze manier wil Tommy Hilfiger zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeftes van de doelgroep. Midden juni kwam de nieuwe zomercollectie uit. De collectie omvat de American cool-klassiekers die we van het merk gewend zijn, maar dan wel met dat kleine beetje extra.
Lees meer Marie Claire op: Tommy Hilfiger X Zendaya: een must have seventies collectie, H&M x Sandra Mansour: nieuwe collab doet dromen