Simone Rocha x H&M is nu te koop: lees hier ons interview met de ontwerpster
© H&M

Simone Rocha x H&M is nu te koop: lees hier ons interview met de ontwerpster

Door Elspeth Jenkins
Leestijd: 3 min

De collectie van de Ierse ontwerpster Simone Rocha voor H&M is vandaag te koop. Tijdens onze virtuele babbel met Rocha en de Head of Design van H&M Ann-Sofie Johansson bleek het voordeel van de wisselwering tussen het nichemerk én voor de Zweedse gigant. “Het voelt als een unieke kans om iets heel speciaals te bemachtigen, dat is het succes van de collabs.”

/

Simone, de H&M Designer Collab is ondertussen legendarisch, met een lange lijst van grote namen uit de modewereld. Laten we beginnen met jouw favorieten sinds de eerste samenwerking in 2004, die met Karl Lagerfeld…

Simone Rocha x H&M

Simone Rocha x H&M

Simone Rocha: “Oh, ik ben grote fan van veel van de collabs. Margiela, Alber Elbaz en Comme des Garçons, om maar een paar die er voor mij uitsprongen, te noemen. Het is zo’n fantastische lijst alumni om deel van uit te mogen maken. Ik heb nog kousen van de Marni x H&M collectie en een trui met stippen van Comme des Garçons. Ik was zo opgetogen dat ik een deel(tje) van de modegeschiedenis kon bezitten. Daar wijt ik het succes van de collabs aan, het voelt als een unieke kans om iets heel speciaals te bemachtigen. Het feit dat ik dat gevoel aan mensen mag aanbieden is super, ik voel mij vereerd.”

Ann-Sofie, wat zijn voor jullie de criteria om een designer te benaderen voor een samenwerking? En waarom Simone Rocha?

Ann-Sofie: “We zijn steeds op zoek naar iemand met een duidelijke stem, een sterk persoonlijk perspectief en we willen hen op het juiste moment in contact met ons publiek brengen, om een zo’n groot mogelijk publiek te bereiken. We hebben een lange lijst van speciale samenwerkingen in het verleden en we willen dat Simone deel uitmaakt van die nalatenschap. Ze is ook de eerste Ierse designer waar we mee werken, wat altijd leuk is. Wat ons boeit is dat Simone Rocha seizoen na seizoen een sterke esthetiek blijft brengen.

Dat past ook perfect in de tijd waarin we leven: een vrouwelijke ontwerpster met zo’n duidelijke visie haar verhaal laten doen. Ze brengt een dynamische reflectie op moderne vrouwelijkheid, wat ik zelf fascinerend vind. Haar eigen publiek is ook enorm toegewijd, het zijn vrouwen van alle leeftijden en verschillende stijlen. De band die ze heeft met haar klanten was interessant voor ons. De familieband is een groot onderdeel van wat ze creëert, het gevoel van verwantschap en intimiteit. De coronatijd maakt dat heel relevant. Mensen willen investeren in iets met een verhaal, iets dat komt met een bepaald gevoel en een personal touch. Dit is trouwens ook haar debuut wat een mannen – en kindercollectie betreft. We zijn zelf vereerd om daar een thuis voor te voorzien.”

/

Zijn er als designer restricties verbonden aan het ontwerpen voor een ‘Nieuwstraat’-merk?

Simone: “Gelukkig waren ze bij H&M enthousiast over ons eigen studioproces. Ze stonden ook open voor het idee om onze eigen stoffen te ontwikkelen, iets wat we altijd doen bij de collecties om de kwaliteit en levensduur te garanderen. Het stelt mij gerust dat de stuks zijn gemaakt om lang bij te houden. Er zit net zoveel zorg in deze collectie als in de hoofdlijn. We zijn geen merk dat zich elk seizoen opnieuw heruitvindt van nul. Dat is ook het geval bij deze samenwerking. Ik wil tijdloze collecties brengen die jaar na jaar gedragen kunnen worden. Die ethos moet zeker niet wegvallen wanneer ik samenwerk met een keten, H&M begrijpt dat standpunt heel goed.”

H&M

Ziet een deel van jou dit als een opportuniteit om je profiel bekend te maken bij het grote publiek?

Simone: “Ik zie het als een kans om een nieuw publiek te bereiken. Mensen die mijn werk nog niet waren tegengekomen, of die mij volgden maar niet de middelen hadden om een stuk van mij te kopen. Ik kan niet wachten om deze stuks overal tegen te komen en om te zien hoe mensen ze stylen en interpreteren. De Simone Rocha x H&M collab geeft mij ook de mogelijkheid om uit te breiden naar gebieden die mij al lang fascineren, zoals menswear of kinderkleding. Dit is de eerste keer dat ik een collectie aan het ganse gezin kan aanbieden en dat is een grote stap.”

Welk stuk moest de collectie zeker halen?

Simone: “Dat is een zeer goede vraag. Ik heb veel tijd in mijn archieven doorgebracht, hierdoor kreeg ik een goed overzicht van sleutelstukken en bepaalde signature stijlen die ons moesten representeren. Ik denk aan de jurk in tule, sterke shirts, mooi breigoed, een paar brogues, en veel sprankelende accessoires. Het is niet één bepaald stuk, maar eerder belangrijke mijlpaalstukken die eruit sprongen, waarvan we wisten dat we er naartoe moesten verwijzen. Bijvoorbeeld, de eerste neopreen pearly collectie van lente/zomer 2014 voelde als het moment dat ik mijn identiteit heb gevestigd.

Het was ook de eerste keer dat ik de parel introduceerde, sindsdien een trademark. In de H&M collab zie je dus veel verwijzingen naar deze collectie terug. Nog een belangrijke referentie is de lente/zomer 2016 collectie, die gedeeltelijk geïnspireerd was op de Japanse fotograaf Nobuyoshi Araki.

Voor de tartanjurk heb ik dan weer gekeken naar herfst/winter 2016, de Anne Boleyn collectie, en met tule gemixt uit de Red Dolls collectie uit lente/zomer 2018. Ik wilde archiefstukken nemen en ze heruitvinden. Het zijn geen re-editions, ze zijn heruitgevonden voor nu, voor vandaag.”

De Simone Rocha x H&M collectie is vanaf vandaag bij geselecteerde H&M winkels in Antwerpen en Brussel te koop, en is verkrijgbaar online.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: H&M, Simone Rocha.