Sinds het verschijnen van de beststeller en de Netflix-serie van Marie Kondo zijn al duizenden mensen aan de slag gegaan met de KonMari methode. Met de methode breng je niet alleen orde in je huis, maar ook in je leven. Volgens de Japanse opruimguru is de juiste hoeveelheid spullen, en dat aantal is minimaal, dan ook de sleutel voor een positief leven in je huis.
Marie Kondo wil iedereen ook bewust maken van de consumptiemaatschappij waarin we leven. We worden gestimuleerd om zoveel mogelijk te hebben, maar daardoor koesteren we onze bezittingen niet meer. Ze wil iedereen overtuigen om minimalistisch te gaan leven en is ervan overtuigd dat dat ons gelukkiger zal maken. Ben jij klaar voor meer orde in je huis en in je leven? Ga dan snel aan de slag met deze drie eenvoudige stappen.
Meer lezen? SOS deco: hoe optimaal een kleine woonruimte benutten?
Stap 1: begin met je kledingkast
Een opgeruimd huis begint volgens Marie Kondo bij het ordenen van je kledingkast. We verwisselen vaak van kledij, waardoor we ons minder emotioneel gaan hechten aan bepaalde items. Net daarom is het volgens Kondo het eenvoudigst om afscheid te nemen van kleding en is de kledingkast dus de ideale plaats om je lenteschoonmaak te starten.
Begin met het maken van stapeltjes per categorie. Vervolgens overloop je kledingstuk per kledingstuk en stel je jezelf telkens de vraag: ‘Does it spark joy’?. Twijfel je of een bepaald item je gelukkig maakt? Gooi het dan gewoon meteen weg. Kleding of accessoires die je niet gelukkig maken of niet meer staan voor wie je bent, vullen alleen maar plaats op.
Het is verder ook belangrijk om alle kleding die je besluit te houden ook netjes op te bergen. Kondo raadt aan om je kleren op te vouwen zoals origami. Leg een kledingstuk op te vloer en neem de vorm in je op. Probeer daarna van het item een rechthoek te vouwen. Meestal doe je dit door de mouwen naar binnen te vouwen. Door de kleren verticaal op te vouwen nemen ze niet alleen minder plaats in, maar kan je ook altijd zien welke kleren je allemaal hebt.
Dit bericht bekijken op Instagram
Stap 2: alle gemeenschappelijke ruimtes
Na de eerste stap ga je verder aan de slag met alle gemeenschappelijke ruimtes in je huis. Hier ga je telkens op dezelfde manier te werk. Maak ook telkens stapeltjes per categorie. Denk hierbij aan boeken, accessoires, make-up, decoratie… Kortom, alles waar je vast spullen te veel hebt, maar ook geen al te grote emotionele waarde aan hecht.
Overloop voor elk van de stapels opnieuw of het item je nog gelukkig maakt. Zo niet, weg ermee! Daarnaast heeft Kondo nog verschillende tips waar je iets van kan leren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat alles een vaste plek heeft. Zo hoef je ’s morgens nooit te zoeken waar je je sleutels of portemonnee liggen. Bewaar al je boeken en cd’s in éen kast, want als je deze op meerdere plekken bewaard zorgt dat voor onrust. Zorg dat alles achter de kastdeuren netjes is opgeruimd. Bakjes, dividers en kleine mandjes helpen je om ook je kast georganiseerd te maken.
Stap 3: ruim herinneringen op
De laatste stap is voor vele mensen vaak ook de moeilijkste stap. We vinden het vaak niet eenvoudig om afscheid te nemen van spullen waar herinneringen aan verbonden zijn. Toch moet je ook hier af en toe schoonmaak houden, anders wordt je huis langzaamaan bedolven onder de spullen.
Die ene vaas van je grootmoeder, honderden tekeningen van de kinderen, foto’s, cadeaus… het zijn stuk voor stuk items met een sentimentele waarde. Volgens Marie Kondo moet je hier vooral stilstaan bij het feit dat het personen zijn die je deze herinnering hebben gegeven, niet de spullen zelf. Je denkt dus best na over de rol van het voorwerp in je leven, waardoor je het veel eenvoudiger kan loslaten.
Dierbare spullen
Na het volgen van dit stappenplan, is het vooral belangrijk om je alleen nog te omringen met spullen die je echt dierbaar zijn. Voor de ene kan dit een salontafel zijn met enkele koffietafelboeken over mode, voor de ander dan weer een make-up tafel waar je je favoriete producten op kan uitstallen. Het is vooral belangrijk om te onthouden dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Het weggooien van overbodige spullen, bezorgt je niet alleen een netter huis, maar ook een opgeruimde geest.
Meer lezen? Deco: 25x inspiratie voor de dressing van je dromen, Een kast vol ongedragen kleding: herkenbaar?, Lenteschoonmaak: 5 tips om sneller en beter schoon schip te maken.