De schoen werd oorspronkelijk uitgevonden door de Duitser Dr. Maertens als orthopedische steun voor zijn gebroken voet. Samen met vriend en collega Dr. Funck lanceert hij de schoen met de stevige zool op basis van luchtkussentjes op de Duitse markt. Via een advertentie, waarin Funck en Maertens op zoek gaan naar een partner, krijgt de Engelse familie Griggs woord van het verhaal. Dat is het begin van de schoen zoals we hem nu kennen.
Van orthopedische schoen tot it-item
Op 1 april 1960 wordt het eerste paar Dr. Martens – de nieuwe, verengelste naam – in een fabriek in het Engelse Wollaston geproduceerd. Griggs en Co voegen de typische kenmerken toe: gele stiksels, geribbelde zolen en een geel-zwarte lus aan de hiel. De schoen krijgt een naam die verwijst naar die dag: 1.4.60.
Dr. Martens zijn al snel geliefd bij werklui en wordt in recordvaart een standaardelement in vele werkuniformen. Maar daar blijft het niet bij. Dr. Martens vinden ook hun weg naar tegenculturen als de skinheads, punkers en grungers, die er hun vrijheid mee willen uitdrukken. Iets wat muzikanten en celebs ook wel weten te smaken.
En eens celebs ergens mee gespot worden, volgt het grote publiek snel, fashionista’s op kop. En we snappen waarom, want Dr. Martens zijn comfotabel, robuust en combineerbaar met zo goed als elke outfit als je het juist aanpakt. Geen wonder dus dat de successchoen van de jaren ’90 tegenwoordig weer aan diverse trendsettende voeten gespot wordt.
#WORNDIFFERENT
Bij een hervonden succes, hoort natuurlijk een mooie campagne om de herfst/wintercollectie van het merk in de kijker te zetten. Of beter: de dragers van die collectie, want met #WORNDIFFERENT wil Dr. Martens vooral de unieke persoonlijkheden van de schoenendragers belichten. Stoer, sexy, een tikkeltje rebels en vooral zeer eigengereid; Dr. Martens dragers zijn geen katjes om zonder handschoen aan te pakken.
Meer info over Dr. Martens op www.drmartens.com.