Ah, l’amour. Het overvalt ons altijd juist wanneer we het nét niet verwachten. En dus ook op de werkvloer. Maar mag dat eigenlijk wel? Heeft een werkgever het recht om relaties te verbieden? Mairy valt met de deur in huis: “Nee, een werkgever kan liefdesrelaties op het werk niet verbieden. Iedereen heeft namelijk recht op een privéleven en liefdesrelaties maken daar deel van uit.”
Maar het kan wel zo handig zijn om het allemaal met wat nuance aan te pakken. Wanneer twee rechtstreekse collega’s van dezelfde afdeling een liefdesrelatie hebben, zijn ze niet verplicht hun werkgever daarvan op de hoogte te brengen. “Dit is een privéaangelegenheid, maar let op, dit moet wel worden genuanceerd. Ook al is het voor een koppel niet verboden om samen te werken, deze relatie mag niet leiden tot belangenconflicten of bepaalde misbruiken. Om dit soort situaties te voorkomen, is het belangrijk om duidelijke regels te hebben die door iedereen in de onderneming gekend zijn.”
Lees ook: Editor’s Pick: Delvaux x Gucci
Wat met een belangenconflict?
De werkgever kan wél voorstellen in het geval van een belangenconflict om de collega’s en partners uit elkaar te halen. “Maar deze wijziging mag natuurlijk geen nadelige gevolgen hebben voor de werknemer. Dit moet altijd gebeuren in onderling overleg tussen de medewerkers en de werkgever. Het is belangrijk dat dit soort situaties van geval tot geval wordt bekeken en dat de dialoog tussen de verschillende partijen wordt aangemoedigd, zodat iedereen het juiste evenwicht vindt”,aldus Catherine Mairy.
Wanneer een liefdesrelatie een invloed heeft op de goede werking van het team of de onderneming, heeft de werkgever het recht (en zelfs de plicht) om in te grijpen.
“Het is uiteraard niet de bedoeling dat een werknemer ‘bevoordeeld’ wordt vanwege de liefdesrelatie die hij/zij heeft. Het is dan ook volstrekt ondenkbaar dat een manager bijvoorbeeld een bonus of promotie toekent aan de werknemer met wie hij of zij een intieme relatie heeft, zonder dat daar een geldige en objectieve reden voor is”, legt de expert uit.
Lees ook: Ontmoet Caroline Ida: 60 jaar, model, influencer en activiste
Hoe kunnen eventuele mistoestanden worden voorkomen?
“Om alle mogelijke mistoestanden te vermijden, is het belangrijk dat er duidelijk arbeidsreglement is om dit soort situaties te voorkomen. In dit reglement moet worden herinnerd aan de regels van het gezond verstand die respect voor eenieder in het kader van de arbeidsbetrekkingen garanderen,” besluit Mairy.