De cijfers in de (lokale) modesector kleuren donkerrood. Nog geen acht maanden na de eerste lockdown, hebben handelaars hun winkels immers opnieuw moeten sluiten sinds 2 november. Een verplichte sluiting vol online kortingsdagen, met als hoogtepunt Black Friday. Lokale modehandelaars zijn hierbij niet opgewassen tegen de online giganten. Zij kunnen gooien met klinkende kortingen omdat ze met andere marges werken, zij kunnen veel geld spenderen aan grote, nationale promotiecampagnes.
Lees ook: 20 merken van eigen bodem die je snel wil ontdekken.
“Pleit Mode Unie dan voor het stoppen van kortingen en het niet kopen op actiedagen op Black Friday? Helemaal niet. We pleiten wel voor gezond verstand! En we vragen de consument twee keer na te denken waar hij of zij iets koopt”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.
Red Friday
Mode Unie roept de laatste vrijdag van november voortaan dan ook uit tot Red Friday. Een dag waar het kopen bij lokale handelaars centraal staat. Hún vrijdag moet immers gered worden! Grote internationale webshops en ketens, die redden zichzelf wel.
Lees ook: Ondanks Corona floreert de verkoop van designerhandtassen.