In mei schreef een internationale groep ontwerpers en ondernemers onder leiding van Dries Van Noten een open brief waarin ze pleiten voor vertraging, een meer realistische modekalender, geen vroege afprijzingen en een algemene verduurzaming van het modesysteem.
“We waren het erover eens dat de huidige tijd een kans biedt voor een fundamentele en welgekomen verandering die onze bedrijven zal vereenvoudigen, waardoor ze milieuvriendelijker en duurzamer worden en uiteindelijk beter worden afgestemd op de behoeften van klanten”, aldus de ontwerpers en merken. “Door samen te werken, hopen we de magie en creativiteit terug te brengen die van mode zo’n belangrijk onderdeel van onze wereld hebben gemaakt.”
Lees ook: De nieuwste designertassen waar je écht in wil investeren.
Die andere Belgische topontwerper Raf Simons, denkt niet dat er radicale veranderingen zullen plaatsvinden. Net voor hij gisteren zijn eerste mannencollectie co-voorstelde voor Prada, beantwoordde hij samen met Miuccia Prada digitaal enkele vragen. Ze hadden het over hoe hun samenwerking verloopt, wat zijn invloeden zijn en die van haar, Miuccia gaf ook aan dat ze – net zoals de rest van de wereld – de Zoom-meetings beu is, etc.
Minder hebberig
Het werd pas écht interessant toen Simons vertelde dat hij het modesysteem niet direct ziet veranderen. “De enige les die de mode hier volgens mij niet uit zal leren, en dat is degene die het net zou moéten leren vind ik, is dat het minder hebberig moet zijn”, aldus de Belgische ontwerper. “Het is veel te hard een economische machine geworden. De meerderheid wil voornamelijk terug economische groei. Bijna iedereen zag de winst dalen, dus ze gaan in de eerste plaats proberen om de achterstand in te halen. En dat kun je niet doen met slechts één of twee collecties per jaar.”
Lees ook: De meest memorabele outfits uit ‘Sex and the City’.
Miuccia gaf ook zelf eerlijk toe dat Prada de productie waarschijnlijk niet zal verminderen. “Als je wil blijven werken, kun je niet ontsnappen,” zei ze. “Bedrijven krijgen kritiek omdat ze te veel collecties uitbrengen, maar worden tegelijkertijd net beoordeeld op basis van hun omzet. Ik hoorde eens iemand zeggen: ‘Oh, wat die ontwerper maakt is echt afschuwelijk, maar ze verkopen zo veel, dus dat betekent dat ze goed zijn’. Onze cijfers waren de laatste jaren niet geweldig en in elke discussie ging het daarover. Dus als je wil overleven als bedrijf, met alle verantwoordelijkheid van de mensen die voor je werken, betwijfel ik of we minder zullen doen.”
Bekijk de FW21-collectie voor mannen van Prada hieronder: