Phoebe Philo start haar eigen modemerk
© Getty Images

Phoebe Philo start haar eigen modemerk

Leestijd: 1 min

Meer dan drie jaar na haar vertrek als artistiek directeur bij Celine, maakt Phoebe Philo een comeback. Ze start een eigen modemerk op, deels met de hulp van luxegroep LVMH. Haar fans zijn alvast in extase. 

/

Toen Phoebe Philo in 2008 de creatieve leiding overnam bij het Franse modehuis Celine (toen nog met accent op de é), was het merk op sterven na dood. Met haar kenmerkende eenvoudige lijnen en kleuren voor en door vrouwen, stuwde ze het label naar ongekende hoogtes. Inclusief een verdriedubbeling van de omzet sinds haar aanstelling. Ze wordt dan ook met recht en reden als één van de meest toonaangevende en geliefde personen in de modewereld beschouwd.

Bloeiende carrière

Philo begon haar carrière bij Chloé, waar ze assistent was van Stella McCartney die er toen de creatieve touwtjes in handen had. In 2001 nam ze de leiding over, en drukte ze haar stempel op het label met haar comfortabele en romantische ontwerpen. Ook het succes van de Paddington-handtas dankt het merk aan haar. In 2006 nam ze afscheid van Chloé, om na een persoonlijk pauze van twee jaar bij Celine aan de slag te gaan. Met de gekende gevolgen van dien.

Haar tijdloze, comfortabele en minimalistische ontwerpen leverden haar een reeks hele trouwe schare fans op. En vooral de tassen, zoals de Trio en de Trapeze, bengelen nog steeds rond menig arm. Tot grote spijt van de Philophiles, zoals de fans van Philo ook wel genoemd worden, bleef ze na haar vertrek bij Celine grotendeels uit de spotlight. Er werd af en toe gefluisterd dat ze getekend had bij een groot modehuis zoals Chanel en Prada, maar dat bleek niet het geval.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Philo Diary (@phoebephilodiary)


/

De comeback van Phoebe Philo

Nu maak Philo – eindelijk – een comeback. Ze start haar eigen label, met kleding én accessoires. De Franse luxe investeerdersgroep LVMH heeft een minderheidsaandeel, wat wil zeggen dat zij zorgen voor financiële backup maar dat Philo zelf het laatste woord heeft. Het merk zal zich focussen op kleding van uitzonderlijke kwaliteit en design, aldus de 48-jarige ontwerpster. Philo’s label zal ook een ecologische insteek krijgen.

“Het is zowel opwindend als ongelooflijk geruststellend om weer in mijn studio te zijn en dingen te creëeren”, zei Philo in de aankondiging. “Ik kijk er erg naar uit om weer in contact te komen met mijn publiek en ook nieuwe mensen aan te spreken.”

In januari volgt meer info. Wij kunnen alleszins niet wachten.

Vond je dit interessant? Lees dan dan ook: Ik koop Belgisch: 25 items om je zomergarderobe een update te geven, Bekijk hier het debuut van Belg Pieter Mulier voor Alaïa en Max Mara stelt cruisecollectie voor op zonnig Italiaans eiland Ischia.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Céline, LVMH, Phoebe philo.