Zelfreinigende T-shirts gemaakt van zeewier, donsjassen gevuld met wilde bloemen en sweaters bewerkt met pepermuntolie zodat ze langer fris blijven: welkom in de wereld van Pangaia. Hollywood en influencers zijn er al een tijdje wild van, en in sneltempo verovert het merk de rest van de wereld.
Lees ook: Een aantal recente groene mode-initiatieven op een rij.
Pangaia is een collectief van ontwerpers en wetenschappers. Een groot deel van de designers hebben een achtergrond bij prestigieuze labels waaronder Louis Vuitton en Dior. Vandaar de perfecte snit van de kledingitems, maar daarover later meer. Het merk heeft hoofdkwartieren in Londen, New York en Firenze en heeft 90% vrouwelijke werknemers. Een bewuste keuze van het label dat diversiteit hoog in het vaandel draagt en ook zoveel mogelijk werknemers inhuurt met een diverse achtergrond.
Duurzaamheid toegankelijk maken
Het doel van het collectief is al van in het begin duurzame innovaties en technologieën op zo’n begrijpelijk en toegankelijk mogelijke manier presenteren aan het grote publiek en de mode-industrie. Het begon allemaal met een simpel T-shirt, volgens de oprichters het meest basale mode-item dat er is. De Pangaia-variant is gemaakt van 60% zeewier (het zeewier wordt in IJsland geoogst en slechts eens in de vier jaar verzameld) en 40% biokatoen. Bovendien worden alle materialen behandeld met pepermuntolie, zodat ze langer fris blijven en minder gewassen moeten worden. De T-shirts en andere kleding danken hun hippe kleurtjes aan plantaardige kleurstoffen afkomstig van bloemen.
Het productieproces mag dan een tikje ingewikkeld klinken, de kleding is dat allesbehalve. Pangaia schuwt prints, en plaatst nergens een logo op. Enkel een kort tekstje waarin staat hoe en waar het kledingstuk gemaakt werd. Ook qua pasvorm is alles simpel, maar wel exact goed. Net dik genoeg zodat het een beetje statisch valt, en toch ook niet té dik zodat je in de stof verdwijnt. Die simpele maar juiste esthetiek is volgens hen nodig om hun innovatieve en duurzame gedachtegoed tot bij een breed publiek te krijgen.
Pangaia verkoopt uit
De eerste T-shirts werden in 2018 op de webshop gelanceerd, en waren in geen tijd hopeloos uitverkocht. Al snel kwamen er ook joggingpakken bij en toen ging het pas echt hard. Met dank aan de lockdown en de bijhorende populariteit van loungewear zijn de stukken van het merk nu haast onmogelijk om te shoppen. Op ‘drop day’ of de dag waarop een deel van de nieuwe collectie binnenkomt, is alles op een paar uur weg. De vele bekende fans zoals Jaden Smith, Justin Bieber, Bella Hadid en Kourtney Kardashian helpen daar uiteraard een handje bij.
Daarbovenop plant Pangaia voor elk verkocht product een mangroveboom én doneren ze 1 dollar aan een organisatie die strijdt tegen het coronavirus. Post je een foto met je aankoop op Instagram en tag je het merk erin (@thepangaia) storten ze nog een dollar bij aan Doctors Without Borders. Kortom, je steentje bijdragen aan een betere wereld en shoppen tegelijkertijd. Een succesformule.
De toekomst
Joggingpakken en T-shirts zijn slechts het topje van de ijsberg wat betreft de ambities van Pangaia. Aan hun met wilde bloemen gevulde puffers ging bijvoorbeeld 10 jaar onderzoek aan vooraf maar er staan nog meer van dat projecten op de planning. Het merk is onder andere aan het experimenteren met stoffen maken van bananen, koffie, ananas, druiven en appels. Op termijn wil het volledig overstappen op kleding maken van restmaterialen uit de natuur, zonder nog iéts van katoen of polyester te gebruiken.