Geen gedoe bij miokoo
Voor oprichtster Kathleen was de ramp in Rana Plaza een nulpunt. Het atelier in Bangladesh dat kleding voor Westerse bedrijven produceerde, stortte op 24 april 2013 in. Er vielen meer dan duizend doden, waaronder veel jonge vrouwen die er voor een minimumloon werkten onder erbarmelijke omstandigheden. Die gebeurtenis liet een diepe indruk na bij Kathleen. Ze woonde toen in Singapore en besloot om zich in te zetten voor de lokale tak van de organisatie Fashion Revolution. Daarnaast kriebelde het om zelf iets op te starten. Kathleen was naar eigen zeggen klaar met wegwerpmaandverbanden.
“Ik had het op een bepaald moment zo gehad met dat gedoe. Dat je onderweg bent en beseft dat je geen maandverbanden op zak hebt, dat je steeds genoeg exemplaren moet voorzien in de badkamer… Daarom ging ik op zoek naar een andere oplossing en zo kwam ik uit bij menstruatieslipjes”, vertelt Kathleen. Dat zijn wasbare en herbruikbare slips voor vrouwen met een ingebouwd maandverband. Ze voelen zacht aan en moeten wergwerpverbanden en inlegkruisjes overbodig maken.
Kathleen draagt ondertussen al zes jaar menstruatielingerie. “Op het moment dat je ze begint te dragen, denk je: ‘Verdorie, wat loop ik al heel m’n leven te doen?’. Het vereenvoudigt je leven echt. Je hoeft je geen zorgen te maken als je onregelmatig bent, je kan de slip enkele dagen op voorhand beginnen dragen. Je krijgt een gevoel van vrijheid, waardoor je nooit meer terug wil.”
Dit bericht bekijken op Instagram
Succes in België
Toen ze op zoek ging naar de oorsprong van het ondergoed dat ze kocht, kwam ze terecht in een mist van informatie. Er zijn veel leuke merken op de markt, maar niemand is transparant over waar de slipjes gemaakt worden. Ze besloot om het zelf beter aan te pakken. “Het is belangrijk dat ondernemers de hele cirkel rond gaan. De mensen die het maken moeten er beter van worden, het product moet gebruiksvriendelijk zijn voor je klant en je moet je verantwoordelijkheid nemen voor wanneer het product niet meer gebruikt kan worden. Zo’n slipjes bestonden nog niet en daarom lanceerde ik miokoo“, vertelt ze.
Na uitgebreid onderzoek, creëerde ze naar eigen zeggen de meest absorberende slipjes op de markt die volledig duurzaam zijn. Ze worden gemaakt door Fairtrade leveranciers binnen Europa die de juiste certificaten hebben. Ze zien er bovendien uit als normale lingerie en voelen aan als satijn. Met haar concept won ze de Singaporese ondernemerswedstrijd, maar ze kon het project daar jammer genoeg niet afmaken door de pandemie. Ze verhuisde terug naar België en werkte het hier verder uit.
“Miokoo werd vorige maand op Internationale Vrouwendag gelanceerd en loopt sindsdien als een trein. We kwamen op het nieuws en sindsdien gaat het hard”, vertelt Kathleen.
Dit bericht bekijken op Instagram
3 soorten sexy
De onderbroeken van miokoo zijn een combinatie van 3 belangrijke factoren gebaseerd op de noden van de gemiddelde Vlaamse vrouw. Gemakkelijke slips waar je altijd naar grijpt, die sexy en mooi aansluitend zijn voor wanneer je ongesteld bent. Alle slips zijn vrij van chemicaliën, kan je tot 12 uur dragen en bestaan uit ademende stoffen.
Het assortiment van miokoo bestaat uit 3 modellen: Fé (hiphugger), Grace (mid-rise) of Coco (high-waisted).
Dit bericht bekijken op Instagram
Ontdek meer miokoo op miokoo.com.
Lees meer Marie Claire op: 1 op de vier mensen wereldwijd heeft geen toegang tot een toilet, zo kan jij helpen, Hoe gaat een Oscar-genomineerde kostuumontwerpster te werk? Je ontdekt het hier, Vroegtijdige menopauze treft 5% van de vrouwen: loop jij ook risico?