Fashion Revolution Week: deze Belgische labels zijn duurzaam, transparant en allesbehalve geitenwollensok
© JOHNY

Fashion Revolution Week: deze Belgische labels zijn duurzaam, transparant en allesbehalve geitenwollensok

Leestijd: 4 min

Van 19 tot 25 april is het Fashion Revolution Week, waarbij wereldwijd events en acties worden georganiseerd voor een duurzame en transparante modeketen. Gelukkig zijn er al talloze merken die het goede voorbeeld geven. Een greep uit het groene, stijlvolle en uitsluitend Belgische aanbod.

/

De Fashion Revolution Week werd in het leven geroepen na de ineenstorting van de Rana Plaza-fabriek op 24 april 2013 in Bangladesh. Maar liefst 1.138 textielarbeiders kwamen toen om het leven en nog eens honderden geraakten gewond. De ramp schudde de wereld wakker en vestigde aandacht op de erbarmelijke werkomstandigheden van arbeiders in lagelonenlanden. De textielfabrieken zijn ondertussen een tikje veiliger, maar er is nog veel werk aan de winkel. Aan de hand van acties en events vestigt Fashion Revolution Week elk jaar aandacht op deze problematiek en het stuurt merken aan om beter te doen. Met de vraag #WhoMadeMyClothes bijvoorbeeld roepen ze merken op om transparant te zijn over hoe en door wie de kledingstukken gemaakt zijn.

Wereldwijd zijn er gelukkig talloze merken die het goede voorbeeld geven. Ook in België doen een hele rits merk inspanningen. Wij sommen er een aantal op.

Wright

Modelabel Wright biedt luxueuze, maar toegankelijke mode aan. Het merk stelt tijdloze kwaliteit en bewuste mode voorop. Daarom doen ze aan ‘slow fashion‘ en ligt er ‘slechts’ twee keer per jaar een collectie in de winkels. Alle ontwerpen zijn zo gemaakt om langer mee te gaan dan de trends en de seizoenen. Alle kledingstukken worden ontworpen in België en in eigen ateliers in Europa gefabriceerd, met focus op kwaliteit, functionaliteit en duurzaamheid.

Sinds dit seizoen en speciaal voor Fashion Revolution Week communiceert Wright openlijk over het herkomstverhaal van elk kledingstuk. In samenwerking met de Belgische start-up Quifactum introduceert het modemerk een QR-code. Bij het inscannen kom je terecht op een website met informatie over hoe, waar en wanneer jouw kledingstuk werd vervaardigd. De geschiedenis van ontwerp, patroon, prototype, snijden, naaien, kwaliteitscontrole, strijken en verpakken tot de levering zijn transparant in kaart gebracht. Momenteel is er bij de meeste verkooppunten een duidelijke pancarte aanwezig. Ook bij een bestelling op de webshop krijg je de QR-code meegeleverd.

Meer info op de website.

/

HOWL

Ontwerpster Sofie Claes lanceerde samen met schrijver en journalist Han Zinzen eind vorig jaar een nieuw merk: HOWL. Hun eerste collectie bestaat uit high quality basics gemaakt van gerecycleerde materialen en overstocks. De stuks zijn niet seizoensgebonden en zijn het hele jaar door te koop. Daarnaast zullen nieuwe creaties uitkomen op symbolische dagen zoals Dikketruiendag, World Vegan Day, Human Rights Day, International Day of Climate Action en International Wolf Day.

De items worden in Portugal gemaakt om ethische arbeidsomstandigheden te kunnen garanderen en de impact op het milieu zo laag mogelijk te houden. Verpakking en labels zijn met zorg uitgekozen, en bestaan eveneens uit gerecycleerde materialen. Van elk verkocht item gaat een deel van de opbrengst naar Dronecoria, een Spaanse non-profit organisatie die bomen plant, o.a. met drones.

Meer info op de website

/

Wasted Atelier

Wasted Atelier is eveneens een 100% Belgisch merk dat collecties maakt uit bestaande stofresten. Het label werd opgericht door Dirk Smet, die met een voorgeschiedenis als stoffenagent weet dat er in de modewereld nog ruimte was voor verbetering op vlak van duurzaamheid. Daarom besloot hij om het heft in eigen handen te nemen en Wasted Atelier op te starten. Wat uniek is aan het merk is dat het de stofoverschotten als beginpunt neemt voor de collecties, en niet omgekeerd. Op basis van wat ze kunnen vinden, ontwerpen ze de kleren. Los van trends of seizoenen. Omdat alle stuks ontworpen en gemaakt worden in België, kan het merk korter op de bal spelen en om de zes weken nieuwe items lanceren.

Meer info op de website

/

Mardi Editions

Marie Smits maakt voor haar label Mardi Editions eenvoudige, tijdloze en ethische mode. Het zijn stukken die het hele jaar door en nog jaren gedragen kunnen worden. Mardi bewijst dat het ook zonder kan door synthetische stoffen op basis van olie, zoals polyester, nylon of acryl te bannen. Het merk presenteert biologisch afbreekbare, recyclebare mode met meer eerbied voor het milieu. Alle stoffen komen bovendien uit Europa, de collecties worden gemaakt in Portugal en Frankrijk en de recyclebare verpakkingen komen uit eigen land. Om overschotten en massaconsumptie tegen te gaan, worden de collecties steeds in beperkte oplage geproduceerd.

Meer info op de website

/

FAM The Label

FAM The Label werd opgericht door Vanessa Beniers. Het modelabel produceert tijdloze stuks die beantwoorden aan de dualiteit van elke vrouw, van elke leeftijd. “Elke vrouw heeft zowel een gevoelige als stoere kant en dat wil ik met FAM The Label benadrukken. Want waarom kiezen tussen beiden, wanneer ze perfect combineerbaar zijn? Ik vind het ontzettend belangrijk een outfit te creëren die aan elke zijde van het ‘vrouw-zijn’ beantwoordt”, aldus Vanessa.

Op vlak van duurzaamheid gaat ze te werk met enkel de meest ecologische Portugese textielstoffen zoals lyocell en bamboe stofOok het kleuren van het textiel gebeurt op een natuurlijke wijze en de prints worden duurzaam gedrukt.

Meer info op de website

/

Atelier Minimalist

Dorsa Mohadjerin richtte in 2017 haar eigen modemerk op om haar liefde voor bewuste kleermakerij te combineren met moderne silhouetten. Iets wat volgens haar ontbrak op de Belgische markt. Ze werkt nauw samen met Belgische kleermakers om ervoor te zorgen dat de kleding wordt gemaakt met ethiek en milieubewustzijn in het achterhoofd. Elke collectie wordt lokaal geproduceerd in kleine hoeveelheden. 

Hetzelfde geldt voor de stoffen: allemaal zorgvuldig gekozen of hergebruikt. Het merk doelt op maximale herwaardering van productieoverschotten. Zo verwerken ze stofresten in bestaande kledij of sjaals als detailelementen in mozaïek stijl, die je tevens op maat kan laten ontwerpen.

Meer info op de website

/

JOHNY

JOHNY werd opgericht in 2019 als antigif tegen middelmatigheid. Het merk wil aan de hand van kleine collecties met een uitgesproken concept vrouwen uitdagen om zich anders te kleden. De collecties worden volledig ontworpen en gemaakt in België. Voor de stoffen wordt enkel met natuurlijke materialen of duurzame alternatieven (veelal deadstock) gewerkt. In de nieuwe SS21-collectie wordt voor het eerst ook vegan leather gebruikt.

Meer info op de website

Vond je dit interessant? Lees dan ook: Deze 3 Belgische modetalenten maken furore in het buitenland,  20 merken van eigen bodem die je snel wil ontdekken, en Duurzame mode duurt het langst: een aantal recente initiatieven op een rij.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Belgische mode, Duurzame mode, Fashion Revolution Week.