Met het Culture Fund ondersteunt Chanel de culturele sector
© Chanel

Met het Culture Fund ondersteunt Chanel de culturele sector

Leestijd: 2 min

Eerder dit jaar lanceerde het France modehuis Chanel het initiatief Culture Fund. Een eigen fonds om de culturele sector te ondersteunen. Nu maken ze aan de hand van een kortvideo de vijf cultuurinstellingen bekend waarmee ze gaan samenwerken.

/

Van Igor Stravinsky en Salvador Dali tot Pablo Picasso en Marie Laurencin. Met haar lef en vrije geest, werd Gabrielle Chanel steevast omringd door invloedrijke kunstenaars. Deze vriendschappen inspireerden haar in haar eigen ontwerpproces en ze werkte ook men hen samen. Zo ontwierp ze bijvoorbeeld de kostuums voor de theaterstukken van Jean Cocteau en die van de films van Luchino Visconti. Haar passie voor de kunsten uitte zich ook in financiële steun aan de sector. Zo kocht ze de rechten van Ballets Russes van Diaghilev en Rite of Spring van Stravinsky op, zodat er geen einde moest komen aan de voorstellingen ervan.

Chanel Culture Fund

Naar haar voorbeeld als beschermvrouwe van de kunst, steunt haar gelijknamige modehuis al jaren de culturele sector. Zo restaureerde het in 2015 een standbeeld van een leeuw op de basiliek van San Marco in Venetië en betaalt Chanel sinds 2018 het openingsgala van de Opéra national de Paris. Nog dichter bij huis, kleedde het modehuis begin dit jaar de dansers in de Exposure-videoclip van Woodkid en de Vlaams-Marokkaanse choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui. Het Culture Fund van het modehuis geeft deze steun nu een nieuwe impuls.

Volgens Chanel biedt kunst houvast in een steeds veranderende wereld, en zorgen kunstenaars voor inspiratie op hoe we die wereld zien. Daarom wil het Chanel Culture Fund een platform bieden aan minderheden in onze maatschappij. De kunst- en cultuurwereld is anno 2021 immers nog steeds overwegend wit en hetero, en dat mag stilaan anders, aldus het modehuis. Want als je de kunstwereld verandert, dan verander je uiteindelijk ook de wereld zelf.

/

Chanel Next Prize

Het Chanel Culture Fund focust zich op twee onderdelen. Ten eerste is er de Chanel Next Prize waarbij tien kunstenaars 100.000 euro uitgereikt krijgen. Het gaat over mensen die hun discipline ‘radicaal herdefiniëren’, gaande van muziek en dans tot podiumkunsten en visuele kunsten. Een internationale adviesraad zal diverste artiesten op een shortlist zetten, zodat alle leeftijden, geslachten en nationaliteiten vertegenwoordigd zijn. Meer details over de prijs volgen later dit jaar.

Langdurige samenwerkingen

Verder gaat het modehuis ook vijf langdurige samenwerkingen aan met internationale culturele instellingen. Die stelden ze deze week voor aan de hand van een kortfilm. De uitverkorenen van dienst zijn The National Portrait Gallery in Londen, The Underground Museum in Los Angeles, Centre Pompidou in Parijs, GES-2 in Moskou, en het Power Station of Art in Shanghai. De film belicht het programma van het fonds met unieke, op maat gemaakte initiatieven om culturele gamechangers te ondersteunen bij samenwerkingen tussen verschillende kunstdisciplines en het diverser maken van de sector.

Een voorbeeld is de tentoonstelling Reframing Narratives: Women in Portraiture in The National Portrait Gallery in Londen. Deze focust zich zoals de naam al zegt op vrouwen in de kunst, en vooral op het gebrek eraan. Een team dat wordt aangesteld door Chanel, zal zich hier verder in verdiepen om zo ondersteuning te bieden.

Vond je dit interessant? Lees dan ook: Chanel viert honderdste verjaardag van N°5 met een limited edition skincarelijn. Chanel FW21/22: kunst in beweging en Pitch de podcast: Chanel Connects.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Chanel, Cultuursector, Kunst.