Marie Claire 2.0: de redactie stelt haar nieuwe DNA voor
©

Marie Claire 2.0: de redactie stelt haar nieuwe DNA voor

Door Laurence Van Liedekerke
Leestijd: 6 min

Er waait een frisse wind door je Marie Claire. We hebben op de redactie eens goed nagedacht over wie we willen zijn en vooral wat we voor jou kunnen betekenen. Die denkoefening heeft 8 kernwaarden opgeleverd.

Jouw Marie Claire moet stijlvol, Belgisch en uitdagend zijn, met een focus op mode, empowerment en duurzaamheid. We zijn jouw blik op de wereld, gebracht met de nodige dosis humor. Omdat het leven niet altijd serieus moet zijn.

marieclaire_septembernummer

Benieuwd wie er allemaal mee timmert aan dat nieuwe imago en wat deze waarden voor de redactie zelf betekenen?

/

Blik op de wereld

Marie Geukens – Hoofdredactrice

Marie Claire begint steevast met een verrassend verhaal van ver over onze grenzen heen. Door de getuigenissen in die reportages realiseer ik me hoe divers de wereld in elkaar zit, dat andere waarden en normen tot andere beslissingen leiden en dat mensen overal op de planeet andere problemen hebben maar hoe dan ook altijd vechten voor een betere toekomst voor hun kinderen. Zo verschillend zijn we dus niet. Leven met een blik op de wereld maakt je een toleranter mens, denk ik. Daarom vind ik de grote reportages en de internationale insteek van Marie Claire zo uniek en belangrijk.

/

Uitdagend

Hélène Delforge – Adjunct-hoofdredactrice

‘Uitdager, -daagster, ophit(st)er, oprui(st)er, iemand die uitdagend is, uitlokkend. Het is opvallend om te zien in welke mate mijn geliefde woordenboek weinig vindingrijk uit de hoek komt bij het verklaren van dit woord. Voor een keer ben ik het niet met hem eens. Iemand die uitdaagt, is voor mij iemand die de juiste vragen stelt. Iemand die de vinger op de wonde legt en vraagt ‘wat nu?’. Uitdagend zijn, heeft voor mij dan ook niets te maken met de boel ophitsen of opruien. Het is juist een klein beetje peper toevoegen aan je eigen leven en aan dat van anderen.
De wereld in de ogen kijken in plaats van op zoek te gaan naar haar mooie ronde vormen. Uitdagend zijn, is verrassend en sexy. Wie deze Marie Claire doorbladert, zal snel snappen wat ik bedoel.

/

Mode

Elspeth Jenkins – Moderedactrice

Mode betekent voor iedereen iets anders. Voor sommigen staat het woord voor trends, voor anderen heeft mode alles met stijl te maken. Ik hou van mode, omdat het woord veel meer bijklank heeft dan je op het eerste gezicht zou denken.

Ik associeer mode met fantasie, sociale verandering en ja, ook met hypes. Al vind ik het woord ‘hype’ vaak negatief klinken. De mode draait zoals de wind en staat voor vernieuwing.

Een nieuw seizoen betekent een nieuwe wind door het modelandschap. Een frisse start voor de persoon die zich een nieuwe look aanmeet. Maar mode is ook duurzaam: sustainability is geen hype, maar een blijvend fenomeen. Wie modebewust wil kopen, koopt minder en investeert in tijdloze stukken gemaakt van duurzame materialen.

Ook vintage is top, want een ‘nieuwe’ look is nog origineler wanneer hij een mix is uit verschillende tijdperken. Zo kom ik uit bij mijn laatste zin: mode is ook dromen. Want dromen zijn vaak nog beter dan de realiteit. Vraag maar aan je 14-jarige zelf.

/

Belgisch

Helena Vereycken – Vormgeefster

Tijdens mijn studies heb ik tweemaal voor een kortere periode in het buitenland gewoond. Ik heb veel grappen mogen aanhoren over de grootte van ons landje, maar toch ben ik trots om Belg te zijn. Want België zit bomvol talent. Om me heen zie ik steeds meer jonge, succesvolle ondernemers vol grootse plannen. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk. Ondanks alles blijven Belgen toch vooral bescheiden. Een karaktertrek die ons siert, vind ik. Klein, maar wel heel erg fijn en boordevol ambitie. Net als Marie Claire.

/

Humor

Elise Van de Meulebroucke – Adjunct-hoofdredactrice web NL

Humor doorbreekt taboes en overbrugt kloven. Het kan een gewichtig onderwerp leesbaar maken of een zware stelling onderuithalen. In teksten, maar ook daarbuiten. Het is een krachtige tool om mensen op subtiele wijze aan te zetten tot nadenken. Op de redactie ben ik omringd door mensen met een meesterlijk gevoel voor humor. Dat werkt stimulerend; ik ben zelf een gulzige lacher. Je bent nooit gekleed zonder glimlach, zei de Amerikaanse schrijver Martin Charnin ooit. Ik had het niet mooier kunnen verwoorden.

/

Stijlvol

Sophie Brevers – Art director

Stijl is een onzichtbaar, ongrijpbaar kledingstuk. Stijl overstijgt mode: het is een signatuur, een identiteit, een vanzelfsprekendheid.

/

Belgisch

Laurence Van Liedekerke – Lifestyleredactrice

Marie Claire is op-en-top Belgisch. Omdat het belangrijk is om in het tijdperk van digitalisering en internationalisering aandacht te hebben voor het lokale. In deze tijden van klimaatverandering is dat zelfs belangrijker dan ooit. Maar we zijn er trots op, op dat Belgische kantje. Omdat we fantastische ontwerpers hebben om over te schrijven, topchefs en culinair lekkers om aan je voor te stellen en nog veel ander interessant, professioneel en creatief talent om de rest van onze pagina’s mee te vullen. Dat ons Belgisch talent niet altijd op Belgische bodem vertoeft, daar liggen we niet van wakker. Ik ook niet. Ik verken graag de wereld en heb ook mijn kindertijd in het buitenland doorgebracht. Opgroeien in Nederland als kind van twee Franstalige ouders heeft mij ironisch genoeg op-en-top Belg gemaakt: bescheiden, open van geest en vlot pendelend van het Nederlands naar het Frans en terug. Een beetje zoals Marie Claire België en Marie Claire Belgique.

/

Uitdagend

Claudia Lomma – Hoofdredactrice web

Marie Claire schudt je elke maand een beetje wakker. Omdat we het belangrijk vinden om verhalen te vertellen die je nergens anders leest en omdat we onze lezeressen graag alert en geïnformeerd houden. Wie nooit geconfronteerd wordt met een andere visie, roest vast in zijn eigen mening. Ik merk dat ik dat uitdagende aspect zo nu en dan ook buiten de werkuren toepas. Aanval is de beste verdediging luidt het spreekwoord en soms kan een uitdagende houding inderdaad de beste aanpak zijn als je je bedreigd of onzeker voelt.

Zelf mix ik het graag met een vleugje humor zodat de boodschap licht verteerbaar blijft en beter aankomt.

/

Humor

Karolien Van Cauwelaert – Eindredactrice

Humor is het zout op de karamel, de peper op de aardbeien, de citroendruppels op de sla. Het vrolijkt het leven op. Met gevoel voor humor kan je ook vrij en vrolijk zware onderwerpen aansnijden, gênante boodschappen brengen en taai vakjargon verteerbaar maken. Marie Claire doet dat allemaal: het is het tijdschrift van de luchtige ernst. Serieus waar het moet, een knipoog waar het kan.

Je voelt ook dat de stukken met plezier geschreven zijn. Plezier geeft energie en laat je bergen verzetten.
Het omgekeerde is ook waar: als je geen fun beleeft, gaat de fut er ook uit. Dat zal op de Marie Claire-redactie niet snel gebeuren. Hier is elke dag wel wat aan de hand.

/

Empowerment

Charlotte Deprez – Adjunct-hoofdredactrice web FR

marieclaire_dna

Marie Claire is altijd een magazine geweest dat gemaakt wordt voor en door vrouwen. Een tikje feministisch, op maat van elke vrouw die zich wil emanciperen. Voor mij is emancipatie trouwens de perfecte vertaling van empowerment. Je eigen weg zoeken, los van de blik van anderen en met de hulp en raad van degenen die de weg hebben vrijgemaakt. Empowerment omvat voor mij ook een groepsgevoel. Samen streven naar hetzelfde doel en je aan elkaar optrekken. Ik probeer dat ook toe te passen in mijn dagelijkse leven. Ik wil er zijn voor anderen, maar ook anderen rond me hebben, waarop ik kan terugvallen. Alleen zo kan je groeien en evolueren. Eigenlijk schuilt het geheim van empowerment in het bescheiden blijven en daar zijn wij Belgen heel goed in.

Lees ook: Dit is onze Woman to Watch van deze week: Marie Monsieur. 

/

Beauty

Laura de Coninck – Beautyredactrice

Na een carrière van 13 jaar als beautyredactrice, merk ik dat beautymerken meer en meer inzetten op duurzaamheid. Zorg dragen voor onze planeet is zelfs een commerciële troef geworden. Merken pakken breed uit met de goede doelen die ze steunen en het aantal bomen dat ze planten.
De ambassadrices van de grote merken dragen ook hun steentje bij: ze willen pas als uithangbord dienen als het merk zich ook engageert voor een aantal goede doelen. Dierenproeven behoren gelukkig meer en meer tot de verleden tijd. ‘Niet getest op dieren’ is vandaag een kwaliteitslabel, een bewijs van ethisch verantwoord ondernemen. Chinese bedrijven hadden wat dat betreft wat in te halen, maar stilaan houden ook deze hekkensluiters meer en meer rekening met de wereldwijde weerzin die dierenproeven oproepen. De beautyindustrie is dus op de goede weg! En ik supporter van aan de zijlijn.

Lees ook: beauty shopping: de mooiste lippenstiften voor elke huidtint

/

Duurzaam

Camille Vernin – Webredactrice

Marie Claire wil niet alleen informeren maar ook inspireren. Duurzaam leven wordt steeds belangrijker en op de redactie houden we daar voortdurend rekening mee. In ons magazine brengen we de laatste nieuwigheden in de mode-, deco- en culiwereld, maar altijd met een duurzame, kritische reflex in het achterhoofd. Mode wordt alleen maar leuker als het ook duurzaam kan. Voor mij persoonlijk is duurzaam leven een evidentie: denken op lange termijn, bepaalde eisen stellen, jezelf discipline opleggen… Als kind van de jaren 90 vind ik het ook tekenend voor mijn generatie. Wij zien duurzaamheid niet als een plicht maar als een speelveld vol uitdagingen en mogelijk- heden. Ik schrijf er dan ook graag en vaak over.

/

Stijlvol

Céline de Valeriola Graphic – designer web

marieclaire_dna

Stijl is altijd mijn beste expressiemiddel geweest. Op persoonlijk vlak, maar ook in mijn werk. Ik ben voortdurend op zoek naar schoonheid, originaliteit, dat kleine detail dat een beeld zo stijlvol maakt dat het bijblijft. Een beeld moet ook emoties oproepen. Als het over mode gaat, valt het woord ‘stijl’ vaak als het gaat om het fysieke voorkomen van iemand. Voor mij is stijl meer dan dat. Het is een ingesteldheid die je de kracht geeft om trots te zijn op jezelf, om te geloven in wat je kan en om te aanvaarden wie je bent. Daarom past het ook zo mooi bij Marie Claire, want het magazine zet steevast vrouwen in de kijker die trots zijn op hun mening en hun blik op de wereld.

Elise Van de Meulebroucke De artikels van >

Rolt uit bed voor runner’s high en soja lattes, herleeft in de zomer, houdt niet van hangovers maar wel van The Cure. Dol op alles wat snel gaat, behalve fastfood. In drie woorden: modegek, marathonzot en newsaholic.

Tags: Magazine, Marie Claire, Redactie.