Diemme maakt de winterschoenen van je dromen
© Diemme

Diemme maakt de winterschoenen van je dromen

Leestijd: 2 min

De Noord-Italiaanse schoenenproducent Diemme maakt sinds 1992 furore met zijn handgemaakte bottines, sneakers en laarzen. Ook luxehuizen als Bottega Veneta, Chanel en Gucci doen een beroep op de expertise van de broers Maico en Dennis Signor. Wij spraken die laatste erover. 

/

Diemme is een echt familiebedrijf. Hoe is het om elke dag met je broer samen te werken?

Dennis Signor: “Een bedrijf runnen met familieleden heeft zijn voor- en nadelen. Na 30 jaar is het gemakkelijk om elkaar te begrijpen en de verantwoordelijkheden en plichten van het bedrijf te delen. Maar tegelijkertijd moet je veel geduld hebben, zoals in een huwelijk.” (lacht)

Wat zijn de hoekstenen van jullie merk?

“In de eerste plaats is dat uiteraard ons team (de Calzaturiicio Diemme stelt 36 mensen te werk, nvdr) en de Montebelluna-streek waar het productiecentrum zich bevindt. Ook het ambachtelijke verhaal is een belangrijke hoeksteen van Diemme.”

Wie zijn jullie klanten?

“Onze gemiddelde klant is iemand die kwaliteitsproducten waardeert en hopelijk keer op keer teruggrijpt naar Diemme vanwege het comfort, de stijl en de draagbaarheid van onze schoenen. Het is een man of vrouw die een paar mooie wandelschoenen wil, voornamelijk voor gebruik in de stad, maar daar ook mee op welnessweekend of trektocht kan.”

/

Helpen samenwerkingen met hippe merken als Byborre en Byredo om een ander type klant aan te trekken?

“Absoluut, deze samenwerkingen maken het voor ons mogelijk om een nieuw, vaak jonger publiek te bereiken. De modewereld is voor ons één grote creatieve speeltuin waar we graag in vertoeven.”

Vertel ons iets over het proces van het maken van een Diemme-schoen.

“Alle schoenen van Diemme worden in Italië gemaakt bij Calzaturificio Diemme in Onè di Fonte, Veneto. Vanaf het ontwerp wordt elke stap, van ontwikkeling tot productie, intern uitgevoerd door eigen medewerkers. Daardoor kunnen we, in beperkte oplage, hoogwaardige ambachtelijke producten maken. Voor elk product bepalen we eerst de juiste leest en buitenzool en vervolgens kiezen we de rest van de componenten uit het hoogste kwaliteitsmateriaal, waarbij we duurzaamheid en herkomst steeds controleren.”

Jullie werken ook voor grote modehuizen als Chanel en Gucci. Is die ervaring anders?

“Als we in opdracht van andere merken werken, bepalen zij het silhouet en de materialen. Uiteraard staan de grote modehuizen – zeker als ze niet gespecialiseerd zijn in schoenen – open voor de feedback van ons productieteam. Als we geen perfecte pasvorm en comfort kunnen garanderen, doen we het immers niet. Maar het blijft werken in functie van het DNA en de stijl van een ander label. Voor onze collecties hebben we de volledige creatieve vrijheid, dat is natuurlijk een ander verhaal.”

Wat zijn je doelen voor het merk? Op lange termijn en op dit moment?

“We willen Diemme op een gezonde en duurzame manier laten groeien om zo een solide basis te leggen voor de toekomst. We zijn nog steeds een jong merk, ook al wordt ons bedrijf in 2022 dertig jaar. We groeien gestaag in veel markten en zullen blijven onderzoeken hoe verschillende delen van de wereld naar onze producten kijken. Tegelijkertijd is het belangrijk dat we thuis in Asolo ook een fijn gezinsleven hebben. Dat zowel wij als onze werknemers een goede werk-privébalans hebben en dat we ons ondertussen amuseren.”

Lees ook: Jean Paul Gaultier verhuurt en verkoopt nu archiefstukken & Interview met Stella McCartney: “Toen ik begon, was ik een outsider, die maffe milieufreak”.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Diemme, Schoenen.