Kim Jones groeide op in Hammersmith, Londen en is opgeleid aan de prestigieuze modeacademie Central Saint Martins. Snel na zijn afstuderen richtte hij – met matig succes – zijn eigen gelijknamige mannenmerk op en werkte als freelancer voor verschillende labels zoals Umbro, Hugo Boss en Topman. In 2008 werd hij aangesteld als creatief directeur van het Britse luxemannenmerk Alfred Dunhill. Hij werkte daarnaast ook als stylist en art director voor magazines zoals Fantastic Man, i-D Magazine, Dazed & Confused en New York Times T Style magazine.
In 2010 werd hij door The Face magazine opgenomen in de lijst van 100 meest invloedrijke mensen in de modewereld. Bij het grote(re) publiek verwierf hij pas een jaar later bekendheid toen hij creatief directeur van de Louis Vuitton mannenlijnen werd. Hij krikte daar eigenhandig de verkoop flink op door zijn feilloze mix van streetwear en luxe kleding. De kers op de taart was de veelbesproken samenwerking met streetweargigant Supreme in 2017.
Kim Jones voor Dior Homme
Sinds 2018 is Jones artistiek directeur van Dior Homme, waar hij Belg Kris Van Assche vervangt. Hij gaf de mannenlijn van het Franse modehuis een nodige update die hij ook hier vond in de mix tussen formele kleding en streetwear. Opvallend was ook de feminiene toets die hij aan de collecties gaf door veel met transparante kant en roze te werken. Hij lanceerde er tevens de eerste Saddle Bag handtas voor heren en maakte indruk met een tien meter hoog standbeeld van de Amerikaanse kunstenaar Kaws tijdens zijn eerste show voor het merk.
Fans van zijn werk bij Dior hoeven gelukkig niet te treuren want hij blijft zijn functie bij het modehuis behouden. Het Italiaanse Fendi en Dior maken immers allebei deel uit van luxeconglomeraat LVMH. CEO Bernard Arnault: “Kim Jones is een groot talent. Hij heeft meermaals bewezen dat hij zich kan aanpassen aan het erfgoed en de codes van de LVMH-merken. Tegelijkertijd maakt hij ze ook moderner en veelzijdiger. Ik ben overtuigd dat zijn visie en passie alleen maar zullen bijdragen aan het succes van de vrouwencollecties van Fendi.”
/
Kim Jones voor Fendi
Bij Fendi stond niemand minder dan Karl Lagerfeld 54 jaar aan het roer. Na zijn overlijden werd zijn rol tijdelijk overgenomen door Silvia Venturini Fendi, maar zij gaat zich opnieuw toeleggen op de mannen- en accessoirelijn. Het is sinds 2004 geleden dat Jones zich aan womenswear waagt en het is bovendien ook uitzonderlijk dat een ontwerper voor twee verschillende merken ontwerpt. Het debuut van Jones bij Fendi staat gepland voor Milan Fashion Week in februari.
In een korte reactie zei Jones dat het “een ware eer is om voor twee van zulke prestigieuze huizen te mogen ontwerpen”. Hij omschrijft het als een “gigantisch privilege”.
Lees meer Marie Claire op: Hoe ziet de toekomst van jonge modemerken eruit post-corona? Modellen ondertekenen massaal petitie tegen onrealistische ‘sample size’. Steeds meer modemerken gebruiken werknemers als modellen.