Voor het eerst te zien in Kopenhagen als de winnaar van de Zalando Visionary Award 2024, presenteerde de Ierse ontwerpster Sinéad O’Dwyer afgelopen woensdag, haar lente/zomer 2025 collectie, getiteld “Everything Opens To Touch”. Ze legt de lat hoog voor inclusief design.
Hoe waarborgt je merk inclusiviteit en representatie in het ontwerpproces?
“We ontwikkelen elke collectie door deze op te splitsen in vier of vijf maten. Vervolgens ontwerpen we elk stuk op basis daarvan. Mijn ontwerpmantra is: meer maten, minder stijlen. Direct ontwerpen voor verschillende lichaamsmaten en -vormen is cruciaal, zowel praktisch als creatief. Door het lichaam dat de kleding uiteindelijk zal dragen, als uitgangspunt te nemen, zorg je ervoor dat het ontwerp echt werkt. Het lichaam zelf biedt inspiratie en bepaalt de mogelijkheden en beperkingen van het ontwerp.”
Toegankelijkheid is een belangrijk aspect van je show en de ervaring die je het publiek biedt. Welke doelen zijn belangrijk voor jullie?
“Het spreekt voor zich dat diversiteit binnen onze casting centraal staat bij de manier waarop we onze collecties tot leven brengen. We werken al sinds SS23 samen met castingdirecteur Emma Matell om modellen van alle maten, geslachten en capaciteiten op de catwalk van London Fashion Week te krijgen. Voor de show in Kopenhagen werkten we samen met de Hair and Care Foundation, om een catwalkervaring te bieden aan blinde en slechtziende gasten. Dit keer door middel van meeslepende audiobeschrijvingen en het verstrekken van stofmonsters om gedurende de show aan te raken. Hair and Care pleitte ook voor de opname van een blind model en omroepster, Lucy Edwards. Haar mee laten lopen in de show met haar geleidehond was een primeur voor CPH Fashion Week. Samen met de Deense Vereniging van Blinden nodigden we tot slot blinde en slechtziende gasten uit voor de show.”
Duurzaamheid is een kernwaarde van jullie merk. Welke uitdagingen kwam je al tegen sinds de start van je label?
“Onze strategie om onze ecologische voetafdruk te verkleinen is ontwerpen voor een lange levensduur van het kledingstuk door middel van vezels van hoge kwaliteit en goed passende vormen. We hebben te maken met uitdagingen die typisch zijn voor elk klein bedrijf. We proberen te concurreren op de markt terwijl we te maken hebben met hogere productieprijzen en de hogere kosten van duurzame materialen. Maar we geloven dat onze klanten ook in onze missie geloven.”
Hoe creëer je kledingstukken die niet alleen visueel opvallend zijn, maar ook praktisch en draagbaar voor verschillende mensen?
“Onze benadering van geweven silhouetten begon met het primaire onderzoek dat ik deed tijdens mijn MA aan het Royal College of Art. Gesprekken met vrouwelijke vrienden en familie inspireerden me. Vooral hun ervaringen met kleding die niet goed paste of er anders uitzag dan verwacht. Dit leidde ertoe dat ik afgietsels begon te maken van mijn vormen, en van die van vrienden. Deze fysieke afgietsels en mallen vormen nog steeds de basis voor de patronen van het merk. Een voorbeeld hiervan is een wit shirt dat ik ontwierp, specifiek naar de natuurlijke borstvorm van mijn vriendin, model en kunstenares Jade O Belle. Mijn doel was een getailleerd shirt te creëren dat nauw aansluit op het lichaam, met aandacht voor het midden, de zijkanten en onder de borsten.”
Lees ook: De beste streetstyle looks van Copenhagen Fashion Week