Interview met Isabel Marant: “Mode moet plezier uitstralen, en je zin geven om boven jezelf uit te stijgen”
© Getty Images

Interview met Isabel Marant: “Mode moet plezier uitstralen, en je zin geven om boven jezelf uit te stijgen”

Door Nathalie Dolivo
Leestijd: 6 min

Zowat de hele wereld is weg van haar ontwerpen. Isabel Marant heeft van levensvreugde haar handelsmerk gemaakt, en seizoen na seizoen stralen haar collecties die joie de vivre uit. Geen wonder dat ze in deze moeilijke periode populairder is dan ooit.

/

Zelfs na twintig jaar begint het succes van Isabel Marant nog niet te tanen. Sterker nog, ze is uitgegroeid tot dé ontwerpster van de trendy urban-bohemian stijl. In deze donkere tijden zaait ze levensvreugde: ze verheft haar optimisme tot een filosofie die doorschemert in al haar ontwerpen. Houdt de lockdown ons gedwongen thuis? Ze tekent snoepjesroze jurken die ons doen wegdromen. Zijn uitbundige dansfeestjes een verre herinnering? Ze ontwerpt glittertopjes en hotpants om mee uit gaan. Is ons leven een chain gang geworden? Ze dost ons uit als cowgirls: stoere meisjes die grootse avonturen beleven in de prairie. Deze Dr. Feelgood van de mode is ook in het echt het zonnetje in huis, en laat bij de minste aanleiding haar diepe lach horen. De ontwerpster heeft bovendien het hart op de tong. We spraken met Isabel Marant op een zonnige, beloftevolle dag in maart. Een interview.

Op 5 maart presenteerde je je herfst-wintercollectie via video. De eerste keer zonder een fysieke modeshow…

Isabel Marant: “Ja, maar ik speelde vijftien jaar geleden al met dat idee. Op een bepaald moment had ik echt genoeg van modeshows. Een video maken vind ik wel interessant. Collecties altijd op dezelfde manier showen: na verloop van tijd wordt dat wat saai. Deze keer hebben we een film gemaakt. Je zou het een défilmé in plaats van défilé kunnen noemen.”

Mis je de energie van de fysieke show niet, met het publiek en de spanning die stijgt?

“Als je een video maakt, is er nog altijd de energie van de modellen, de visagisten, de kappers … En er mag dan geen publiek zijn, er staan nog altijd veel mensen te kijken op het balkon! (Lacht.) Ik had hetzelfde gevoel als aan het begin van een modeshow.”

Waar haalde je je inspiratie voor dit seizoen?

“Zoals altijd had ik een meisje uit de stad voor ogen, bruisend van de energie, maar met een vervreemdend kantje. Een soort futuristische cowgirl. En we konden draaien op een ongelooflijke locatie, een brutalistische parkeergarage in Noisy-le-Grand. Heel Oscar Niemeyer.”

In je vorige modeshow, net voor de tweede lockdown, liepen zowel modellen als dansers van het collectief La (H)orde op de catwalk. De show maakte furore …

“Klopt, de reacties waren ongelooflijk! Het leek me fijn om in deze lastige periode echte reacties te ontlokken, maar dan wel spontane, authentieke reacties.”

Getty Images

/

De show straalde vrolijkheid uit. Beschouw je jezelf als een pleitbezorgster van levensvreugde?

“Mode moet leuk zijn, vreugde brengen, moet je zin doen krijgen om boven jezelf uit te stijgen, om te spelen. Mode heeft iets ludieks. Je moet het allemaal niet zo serieus nemen!”

Wat is het doel van mode? Welke betekenis hebben kleren voor jou?

“Kleren werken echt therapeutisch voor mij. Als ik niet goed in mijn vel zit en me lelijk of saai voel, hoef ik alleen maar iets leuks uit te zoeken in mijn kast of in een winkel, en mijn dag is geslaagd. En ook al ben ik tegen het consumentisme in de mode, ik zal het toch nooit kunnen laten om af en toe iets nieuws te kopen, iets wat me een goed gevoel geeft. Mode zorgt voor heel veel levensvreugde. Ik krijg vaak berichtjes van vrouwen. “Door jou heb ik mezelf teruggevonden, je hebt me kracht gegeven”, schrijven ze. Dat kan inderdaad, via kledingstukken. Ik ben begonnen met kleren ontwerpen, niet omdat ik geïnteresseerd was in mode – ik wist niet eens wat dat precies inhield – maar omdat ik een duidelijk idee had van wat ik wou en waarom. Wat mij interesseert, is de sociologische kant van mode.”

En de psychologische kant ook een beetje?

“Absoluut. Bij elke collectie vraag ik me af: er zijn al zo veel kleren, hoe zorg je ervoor dat mensen toch nog zin hebben in iets anders? Wat zal het verschil maken? Dat is iets wat me altijd gefascineerd heeft.”

Hou je de mode verantwoordelijk voor het beeld dat van vrouwen wordt geschapen, dat hun wordt voorgespiegeld?

“Natuurlijk. Maar mode heeft ook als doel mensen te laten dromen. Ze moet je helpen om het echte leven even te vergeten. Het gaat dan veeleer om een houding, om de manier waarop we omgaan met kleren. Dat is het contrast dat ik wou tonen in mijn modeshow met La (H)orde: de tegenstelling tussen de dansers, bruisend van leven, en de ongenaakbare supermodellen. Mijn ontwerpen kunnen net zo hip ogen als ze gedragen worden door blije mensen in beweging, als door vrouwen die bigger than life zijn, die niet echt bestaan.”

/

Hoe ben je de laatste maanden tewerkgegaan, nu COVID-19 heel ons leven bepaalt?

“De coronacrisis heeft ons gedwongen om ons nog beter te organiseren. En ik heb geleerd om me wat afzijdiger te houden in plaats van de hele tijd op kantoor te zijn, met de voeten in de modder. Op die manier kan ik vanop afstand naar mijn werk kijken. Eén dag per week maak ik geen afspraken meer, ben ik niet meer beschikbaar. Op die manier kan ik echt nadenken over waarom we de dingen doen die we doen, hoe we ze doen, wat voor zin het heeft, en of we als een hamster in een loopwiel rondjes moeten blijven draaien.”

Welke rol spelen ecologie en duurzaamheid voor je merk?

“Wij zijn ons al lang bewust van de problemen op het vlak van Corporate Social Responsibility. Elk jaar stellen we onszelf doelen om het beter te doen en onze ecologische voetafdruk te verkleinen. We besteden veel aandacht aan de manier waarop we omgaan met ons afval en alles wat ongebruikt blijft, en we hechten veel belang aan de herkomst van de materialen en stoffen. Natuurlijke materialen genoten altijd al de voorkeur bij ons. Waar mogelijk gebruiken we gerecycleerde stoffen, en we proberen niet te veel te bestellen. Je moet met veel factoren rekening houden in de modesector: verpakking, vervoer … Ecologie is een complexe zaak. Als je biologisch katoen aankoopt, vertellen ze je er niet bij dat de teelt massa’s water opslorpt. Achter de mooie woorden gaat heel wat greenwashing schuil in de mode. Maar eigenlijk is het heel eenvoudig: als je echt ecologisch wilt zijn, moet je minder consumeren. Ik weet dat ik sommige mensen tegen de haren instrijk, maar mode is nu eenmaal niet ecologisch.”

Je bent behoorlijk rechtuit, wat vrij uitzonderlijk is. Ben je niet bang voor de reacties op social media?

“Ik kijk vaak naar foto’s op Instagram, maar voor de rest besteed ik niet zo veel tijd aan social media. Ik lees geen comments over mezelf. Je moet jezelf leren kennen en ontdekken: je gedrag of je ideeën door anderen laten bepalen, is geen goed idee.”

Je hebt een schare trouwe fans, al van toen je begon. Wat vinden vrouwen in jouw ontwerpen wat ze ergens anders niet vinden?

“Ik heb altijd geprobeerd alle vrouwen aan te spreken door realistische ontwerpen aan te bieden. Dat is waar het bij prêt-à-porter om gaat: kleding die onmiddellijk draagbaar is, waar verschillende soorten vrouwen zich in kunnen vinden. Ik ben nooit geïnteresseerd geweest in outfits voor speciale gelegenheden, dat past niet bij mij. Ik wil me kleden voor het leven van alledag. Ooit gaf iemand mij een compliment dat ik heel leuk vond: “Je kleren zijn als oude vrienden die altijd al in je kast hingen.” Ik maak graag kleren die niet intimideren, met een licht patina. Mode voor het echte leven.”

Isabel Marant SS21

Isabel Marant SS21 – Imaxtree

/

Je richtte je merk meer dan twintig jaar geleden op. Waarom heb je in 2016 51% van je aandelen verkocht aan Montefiore?

“Je bent te vriendelijk. Eigenlijk is het al bijna dertig jaar geleden! (Lacht.) Mijn eerste modeshow vond plaats in 1994, en mijn bedrijf richtte ik op in 1989. Ik maakte toen juwelen en knitwear. Ja, ik heb al heel wat jaren op de teller staan. Al lijkt het alsof ik pas gisteren ben begonnen. Soms voel ik me nog een jonge ontwerper die aan het begin van haar carrière staat. Ik wil vooruit geraken. Daarom hebben we een deel van onze aandelen verkocht: we hadden hulp nodig om het merk internationaal uit te bouwen.”

Wat is er veranderd in de praktijk?

“We hadden een kleine diamant in handen die nog niet optimaal werd geëxploiteerd. Dankzij Montefiore konden we het merk behoorlijk uitbreiden. De verkoop in Azië is geëxplodeerd, vooral in China dan. Daar hebben we nu een dozijn winkels. Het resultaat is dat ons bedrijf relatief weinig last heeft gehad van COVID-19. De Europese en Amerikaanse markten zijn vertraagd, maar de Aziatische markt nam een hoge vlucht. Ook onze webshop groeit spectaculair. Ik moet toegeven dat ik me jarenlang heb afgevraagd hoe je kleren via het internet kan kopen, maar vandaag is alles zo goed georganiseerd … Online kleren kopen is in zekere zin ook comfortabel. Maar persoonlijk vind ik het belangrijk om de kleren in het echt te zien in een mooie boetiek, om ze aan te raken. Dat is een stuk prettiger, vind ik.”

Wat zijn je plannen voor de komende jaren? Heb je zin om het rustiger aan doen, om het moordende ritme van de modewereld achter jou te laten?

“Ik ben daar altijd heel duidelijk in geweest: ik wil niet in mijn bedrijf blijven werken tot ik stokoud ben. Al een tijdje ben ik bezig mijn teams op te leiden. Ik heb al enkele jaren vrouwelijke werknemers aan mijn zijde waar ik het volste vertrouwen in heb. Ik zou graag een stapje opzij kunnen zetten om na te denken over hoe ik mijn bedrijf een richting kan uitsturen die volledig in overeenstemming is met mijn overtuigingen. Een meer ecologische, duurzame weg.”

Vond je dit interessant? Lees dan ook: 10 designertassen die de tand des tijds moeiteloos doorstaan, Waarom je de zijden sjaals van Dior ogenblikkelijk aan je garderobe wil toevoegen en Deze jurken van het Belgische Bernadette zijn ideaal om een huwelijk in bij te wonen.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Isabel Marant, Mode.