10 ingrediënten waar je gelukkig van wordt

door Camille Vernin en Emma Verbeke
marieclaire-ingrediënten-gelukkig
©Instagram @silviadepietro @brillerdesante @barbara.pinkowska

Er is niet altijd veel nodig om gelukkig te zijn. Het bewijs: het geluk bevindt zich soms gewoon op ons bord. We hoeven niet altijd te waarschuwen voor de gevaren van gluten, kankerverwekkend rood vlees of producten met overtollige suikers. Dit zijn tien ingrediënten die je gelukkig maken!

Verschillende studies hebben aangewezen dat bepaalde voedingsmiddelen door hun samenstelling (vezels, essentiële vetzuren, aminozuren, vitamine B, magnesium, kalium of selenium) van nature een positieve invloed  hebben op ons welzijn.

Ons brein bestaat namelijk uit een groot aantal neurotransmitters die worden gecreëerd  door de voedingsstoffen die we tot ons nemen. Die neurotransmitters worden vaak gemaakt in de hersenen, maar ook in de darmen, die soms ook wel bekend staan als de ‘tweede hersenen’. Welke voedingsmiddelen maken je nu echt gelukkig?

1. Zalm

Vette vis is rijk aan Omega 3 en vetstoffen. Omega 3 helpt ons hart- en vaatziekten te bestrijden en helpt ook om ons cholesterol op pijl te houden. Het werd al meermaals bewezen dat de vetstoffen een positief effect hebben op ons humeur. Depressie zou minder voorkomen in landen met een hoge visconsumptie dan in landen zonder zee-opening zoals Oostenrijk of Hongarije.

Vetstoffen, oftewel lipiden, werken op hun beurt in op de productie van melanine (het slaaphormoon). Mensen met slaapstoornissen hebben baat bij een dieet rijk aan lipiden. Zalm, haring, makreel en sardines zijn het rijkst aan Omega 3. Best consumeer je dit minstens twee keer week.

1/

2. Zwarte chocolade

Goed nieuws, want ook chocolade maakt ons gelukkig! De cacao in chocolade geeft dopamine en endorfine af, de hormonen die verantwoordelijk zijn voor ons plezier. Daarom is chocolade een natuurlijk antidepressivum. Hoewel chocolade slechts een kleine hoeveelheid van deze stoffen bevat, is het unaniem goedgekeurd omdat het ons een euforisch genot bezorgt. Kies bij voorkeur voor zwarte chocolade die rijk is aan cacao, want die maakt ook niet dik. We raden een à twee vierkante blokjes aan per dag.

2/

3. Bananen

Banaan is de fruitsoort die ons het meest gelukkig maakt, maar het is jammer genoeg niet zo goed voor de lijn. Het blijft echter het beste voedsel voor sporters. Banaan is erg rijk aan vitamine B6 en magnesium. Bananen bevatten ook veel suikers, die de aanmaak van serotonine stimuleren. Serotonine werkt ontspannend en verbetert onze emotionele toestand. Perfect voor mensen met veel stress.

3/

4. Avocado

Net zoals banaan wordt avocado niet meteen aangeraden voor mensen die willen vermageren, aangezien hij ongeveer 260 calorieën bevat per 100 gram. Toch heeft de vrucht ook veel voordelen, want hij is goed voor de cholesterol, hypertensie en diabetes. De vrucht is rijk aan tyrosine dat neuromediatoren produceert die goed zijn voor het libido. Hij bevat ook magnesium dat bekend is om zijn anti-stress eigenschappen. Ten slotte zorgt de avocado ook voor een gevoel van verzadiging.

A little bit of Tuesday magic brought to you by @danielebarresi_artist Enjoy your day!

Een bericht gedeeld door The Avocado Show (@theavocadoshow) op

4/

5. Tomaten

Tomaten danken hun mooie rode kleur aan lycopene. Volgens een Chinees-Japanse studie uit 2012 verbeteren lycopenen ons welzijn. Als je twee tot zes keer per week tomaten zou eten, zou het risico op depressie met 46% verminderen in vergelijking met mensen die het nooit eten. Ook gedroogde tomaten blijven een goed alternatief buiten het seizoen!

colorful veggie spelt farfalle pasta – just with olive oil + sea salt, a bit of pepper, garlic and mini tomatoes because this looks pretty and it’s delicious … what’s your favorite flavor? Orange is carrot, green is spinach or the plain-colored just taste like spelt? I couldn’t decide, so I chose all Do you think pretty and colorful food tastes better btw? Wishing everyone a beautiful evening! . . Guten Abend ihr lieben Heute gibt es bei mir ein einfaches Abendessen für “Faule“ Bunte Gemüse Dinkel Farfalle Nudeln – einfach nur mit Olivenöl, Meersalz und etwas Pfeffer, Knoblauch + Mini Tomaten weil es hübsch aussieht und lecker schmeckt … Was ist euer Lieblingsgeschmack? Orange ist Karotte, grün ist Spinat oder die normalen, also einfach nur Dinkel? Ich konnte mich nicht entscheiden, also habe ich alle genommen Findet ihr eigentlich das hübsches und buntes Essen besser schmeckt? Ich wünsche euch noch einen schönen Abend! . . . . . #nudeln #tomatoes #vegan #veganfood #heresmyfood #f52grams #food #gloobyfood #foodstyling #bestofvegan #lovefood #feedfeed #foodpics #foodgawker #huffposttaste #healthyfood #foodphotography #whatveganseat #beautifulcuisines #veganfoodshare #buzzfeast #foodie #canondeutschland #eeeeeats #pasta #vegancommunity #lecker #thechalkboardeats #letscookvegan

Een bericht gedeeld door Bianca | Food Blogger (@fitness_bianca) op

5/

6. Augurken

De augurk is een ‘psychobioticum’, wat helpt om onze mentale gezondheid te verbeteren. Net zoals zuurkool en yoghurt is het een gefermenteerd voedsel dat ervoor zorgt dat serotine en dopamine in het spijsverteringsstelsel worden aangemaakt. De stoffen hebben een positieve invloed op het humeur, het geheugen en de goede werking van de hersenen.


6/

7. Saffraan

In de traditionele Oosterse geneeskunde wordt saffraan beschouwd als het kruid van geluk. Het kruid wordt dan ook gebruikt in de behandeling van meer dan 90 ziektes. Saffraan helpt milde depressies te bestrijden, maar dan zonder de vervelende bijwerkingen van medicijnen. Saffraan reguleert ook de eetlust en kan daarom mensen met eetstoornissen helpen. Kruid dus voortaan je rijst maar overvloedig met dit oranje goedje.

7/

8. Amandels en noten

Oliehoudende zaden worden gezien als de ideale snack voor de kleine honger. Ze zijn rijk aan vezels, magnesium en essentiële aminozuren en daarnaast bevatten ze ook de vitamine B6. Deze vitamine zorgt voor energie, bestrijdt vermoeidheid en helpt ook tegen stress.

Eet ook gerust zoveel paranoten als je wil. Die noten zijn rijk aan selenium, waardoor ze heel effectief zijn tegen een laag moreel, stress en nervositeit. Het is zonder twijfel een van onze favoriete voedingsmiddelen waar we erg gelukkig van worden.

#oatmeal #berries #chiaseeds #walnuts

Een bericht gedeeld door Yanira Alemán (@msblue_sky) op

8/

9. Rood fruit

Frambozen, aalbessen, bosbessen, braambessen, zwarte bessen, veenbessen… Rood fruit is zuurstof voor onze cellen. Ze zijn rijk aan vitamine C, mineralen, vezels en zelfs vetzuren en zitten dus boordevol antioxidanten. Antioxidanten vertragen de voortijdige veroudering van cellen en zijn bovendien ook essentieel voor het goed functioneren van onze hersenen.

9/

10. Boekweit

Boekweit zit boordevol aminozuren en daarnaast is de plant ook nog eens compleet glutenvrij. We kunnen dus zonder schuldgevoel genieten van lekkere Bretoense pannenkoeken!

| | | |
Tags: Chocolade, Eten, Geluk, Gelukkig worden, Gelukkig zijn, Ingrediënten, Mentale gezondheid.

Elders op het web

Op andere sites van Editions Ventures