Well think again. Blijkbaar zijn die #instaperfect-foto’s toch wat minder effortless dan we dachten. Begin dit jaar zag @influencersinthewild het licht, een Instagramaccount dat de leukste making offs ontmaskert. Sommige behind the scenes zijn ronduit hi-la-risch, andere gaan toch wel wat over er als je het ons vraagt.
Dit bericht bekijken op Instagram
Dit bericht bekijken op Instagram
Dit bericht bekijken op Instagram
Content Culture explained
Content culture is niet langer een begrip dat enkel gekend is onder de marketeers. We horen het begrip steeds vaker opduiken en niet langer alleen in commerciële context. Een exacte definitie is er niet voorhanden op het internet maar we zullen het even kort proberen uit te leggen. Content culture (inhoudscultuur) is een fenomeen dat nauw verbonden is met sociale netwerken. Mensen die actief zijn op deze social media creëren of begeven zich in grappige, absurde en soms zelfs gevaarlijke situaties om het vervolgens vast te leggen op foto of video. Hun doel? Het creëren van unieke en boeiende inhoud om online te plaatsen.
Sommige mensen nemen het ironische “Do it for the gram”, net iets té serieus. Eerder dit jaar stierf een Instagram-model tijdens het nemen van een selfie. Zij nam een foto op hoge klif en stortte te pletter naar beneden. Maar zij is niet de enige; van 2011 tot 2017 vielen er wereldwijd maar liefst 259 doden tijdens het nemen van een selfie.
@influencersinthewild doorprikt de bubbel dat (wannabe) influencers creëren
Een man die een originele foto wil en daar de hulp van enkel vrienden voor inroept, een meisje dat poseert tegen een deur en valt wanneer deze openwaait, een jonge vrouw die in een heel onthullende outfit aan een tankstation staat maar haar auto blijkbaar vergeten is, een vrouw die met een verbluffend lang kleed op een auto staat te poseren… Op Instagram ziet het er misschien allemaal heel mooi en cool uit, in real life ziet het er vaak een stuk belachelijker uit. @influencersinthewild toont hoe het er echt aan toe gaat en die reality check valt blijkbaar bij veel mensen in de smaak want het account verzamelde op enkele weken tijd bijna 2 miljoen volgers.
Dit bericht bekijken op Instagram
Dit bericht bekijken op Instagram
Dit bericht bekijken op Instagram
‘Als ik groot ben, word ik influencer’
Een van de redenen waarom deze video’s zo populair zijn, is natuurlijk omdat ze supergrappig zijn. Maar ze doen ons ook wel stilstaan bij een aantal vragen. Is het normaal dat we zoveel tijd en moeite steken in het creëren van de optimale omstandigheden om een prachtige foto op Instagram te kunnen plaatsen? Is het normaal dat we onze bescheidenheid en respect voor anderen verliezen als het gaat om het nemen van DE perfecte foto? Is influencer worden de grote nummer 1 droom van generaties Y en Z? En hangt ons zelfvertrouwen tegenwoordig volledig af van het aantal likes en complimentjes dat we krijgen op sociale media?
Die laatste vraag probeert het netwerk zelf het hoofd te bieden. Instagram experimenteert namelijk met de optie om het aantal volgers en likes te verbergen.
Influencer marketing
De sociale netwerk-industrie is aan het boomen en ook bedrijven en merken moeten mee met hun tijd. Veel grote merken zijn al op de social media-trein gesprongen en dat is marketing-gewijs ook nodig. Er vloeit veel geld naar deze industrie vanuit grote bedrijven. Volgens schattingen van Business Insider Intelligence zullen bedrijven naar verwachting tot 15 miljard dollar uitgeven aan influencer marketing tegen 2022.
Bedrijven moesten hun marketingstrategie dus aanpassen en zelf ook actief worden op sociale media. Maar ondertussen is influencer marketing ook al geëvolueerd. Aanvankelijk werkten (grote) merken meestal samen met supersterren zoals de Kardashian-Jenner-clan en andere bekende celebrities want zij hebben enorm veel volgers en kunnen dus ook veel potentiële klanten bereiken. Tegenwoordig worden micro-influencers steeds meer gewaardeerd door bedrijven, vanwege hun snelheid, geloofwaardigheid en hoger engagement met hun volgers. Deze ontwikkeling moedigt gebruikers aan om alles in de strijd te gooien om hun online aanwezigheid te verbeteren, soms zelfs ten koste van hun waardigheid.
Lees ook: https: Loont het de moeite om influencer te worden op Instagram?
Dit bericht bekijken op Instagram
Dit bericht bekijken op Instagram
Dit bericht bekijken op Instagram
Dit bericht bekijken op Instagram
Dit bericht bekijken op Instagram