Waarom veel vrouwen hun haar laten groeien voor #Januhairy
© unsplash

Waarom veel vrouwen hun haar laten groeien voor #Januhairy

Leestijd: 2 min

In januari, de maand van veranderingen en goede voornemens, stijgt het aantal abonnementen op sportscholen, de zoektochten naar een nieuwe baan en de diëten zonder koolhydraten, vlees of alcohol. Maar in de afgelopen zes jaar is deze maand, vooral in het Verenigd Koninkrijk, gekenmerkt door een steeds populairder wordende nieuwe gewoonte: het ophangen van scheermessen, wax en ontharingscrèmes (ook) slechts voor één maand. Mogen we je voorstellen aan: #Januhairy.

/

Dit initiatief wordt omarmd door vrouwen die besluiten zich gedurende 30 dagen niet te scheren. Januhairy, dat knipoogt naar de Movember-campagne voor mannen, heeft een Instagram-account met meer dan 43.000 volgers waarop afbeeldingen van vrouwen worden geplaatst die hun lichaamshaar vieren met als doel het te normaliseren.

In het voorjaar van 2018 liet studente Laura Jackson haar haar groeien voor een theatervoorstelling als onderdeel van haar afstudeerproject. Dit opende haar de ogen voor het taboe rond vrouwelijk lichaamshaar. Na enkele weken begon ze ervan te houden. Op 2 januari 2019 richtte ze het Instagram-account Januhairy op, gewijd aan dit “fenomeen”, en nodigde iedereen uit om haar voorbeeld te volgen, namelijk om een maand lang niet te scheren.

Lees ook: Klompen, mét sokken: de nieuwe modetrend

/

Lui of body positive?

Volgens Jackson is de door haar gelanceerde Januhairy-campagne een bevrijdende (niet) actie omdat het ons doet nadenken over hoe we ons lichaam behandelen en waarom. Volgens haar kunnen we door dit initiatief omarmen in de nabije toekomst gewoon doen wat we willen zonder erover te hoeven praten. Sommige mensen om haar heen begrepen niet waarom ze zich niet schoor en waren het niet eens met haar keuze. Haar moeder vroeg zich af of het luiheid was of dat ze iets probeerde te bewijzen. Laura maakte haar moeder duidelijk hoe vreemd het was dat deze vragen werden gesteld, totdat ze haar overtuigde om mee te doen aan de uitdaging.

De eerste stap voor optimale intieme hygiëne oksels, benen, de lies en het gebied boven de bovenlip van vrouwen, vooral in de westerse wereld, worden sociaal meer geaccepteerd als ze glad zijn. In 1915 lanceerde Gillette het draagbare Milady Decollete-scheermes en noemde het de oplossing voor de “goed verzorgde” vrouw voor een “persoonlijk gênant probleem”.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Januhairy (@januhairy)

“Het was een zeer doordachte beslissing om hun markt agressief uit te breiden naar vrouwelijke consumenten”, legde Breanne Fahs, hoogleraar Women and Gender Studies aan de Arizona State University, uit in een interview met CNN. De modediensten van tijdschriften van die tijd weerspiegelden de nieuwe schoonheidsnormen, die nog steeds een taboe zijn voor bijna alle mensen die de voordelen van natuurlijke aspecten vieren.

/

#Januhairy en schaamhaarolie

In 2021 toonde een onderzoek van het marktonderzoeksbureau YouGov aan dat 59% van de Britten – zowel mannen als vrouwen – het vrouwelijke okselhaar “niet aantrekkelijk” vond. Uit het onderzoek bleek echter ook dat de jongere ondervraagden, vooral meisjes, minder kritisch waren. Het is dan ook geen toeval dat de hashtag #bodyhairpositivity meer dan 214 miljoen weergaven heeft op TikTok en dat olie voor schaamhaar een prominente plaats heeft veroverd in de schoonheidsroutine van veel vrouwen.

“De deelname aan lichaamsontharing is buitengewoon hoog”, beweerde Fahs, die verwees naar een onderzoek waaruit bleek dat tussen de 92% en 99% van de vrouwen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw-Zeeland en het grootste deel van West-Europa regelmatig hun been- en okselhaar verwijderen. Het is een routinehandeling zoals tandenpoetsen, maar het levert geen gezondheidsvoordelen op. Ondanks initiatieven zoals Januhairy zegt Fahs dat het scheren van het schaamhaar toch toeneemt.

Lees ook: Droge huid door het koude weer: hoe herstellen en voorkomen?

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.

Tags: Body positivity.