In gesprek met de vrouwen achter het Belgische juwelenmerk Kubini
© Aikon Producties

In gesprek met de vrouwen achter het Belgische juwelenmerk Kubini

Door Enya Torrez
Leestijd: 7 min

Op zoek naar een tijdloos (trouw)juweel van Belgische bodem? Maak dan kennis met Lien Hereijgers en Kaat De Groef, de vrouwen achter het Antwerpse juwelenmerk Kubini. Hun verlovings- en trouwjuwelen zijn op het eerste gezicht verfijnd en subtiel, maar daarachter zit een groter verhaal. Wij zochten hen op in hun atelier voor een gesprek.

/

Innovatieve visie en maatwerk

Lien en Kaat leerde elkaar kennen tijdens hun opleiding juweelontwerp en edelsmeedkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Ondanks dat ze elk een succesvolle carrière hadden uitgebouwd, bleven ze toch hunkeren naar een samenwerking. Alsof het zo moest zijn, kregen zowel Kaat als Lien de vraag om trouwjuwelen te ontwerpen voor hun klanten. Voordat ze het goed en wel wisten, stond er een hele collectie op papier. Kubini was geboren.

Dag dames, Kubini is best een speciale naam. Waarvoor staat het precies?

Kaat: “Kubini betekent ‘smeden’ in het Swahili. Het verwijst ook een beetje naar het kubisme, dat geometrische waarmee wij als juweelontwerpsters werken.”

Lien: “We wilden graag een naam die makkelijk te onthouden was en toch modern klonk. We zaten al even met de ‘K’ te zoeken. Toen we erachter kwamen dat ‘Kubini’ ook ‘smeden’ betekent, was dat wel een leuk extraatje.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door KUBINI (@kubini_design) op

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om Kubini op te starten?

Lien: “Het was een samenloop van omstandigheden. We kregen allebei veel vraag naar trouwringen, ik vanuit mijn eigen atelier en Kaat ook vanuit haar omgeving. Toen we dan afspraken, gewoon als vrienden, kwam dat wel steeds naar boven. We voelde dat wij op dezelfde manier naar trouwringen keken en toen zijn we eigenlijk, zonder het idee van een grote zaak op te starten, gaan ontwerpen. Iets wat wij nog nooit samen hadden gedaan. En dat ging super vlot, waardoor onze ambities ook begonnen te groeien en wij daar toch een zaak in wilden uitbouwen samen.”

Zouden jullie zeggen dat de focus van Kubini nog steeds vooral op trouwringen ligt of niet meer?

Lien: “Onze focus ligt vooral op maatwerk en op goud. We werken dus enkel in goud en vinden het heel belangrijk om samen met de klanten te zoeken naar wat ze willen. Al onze collecties en pasmodellen zijn daarom ook opgebouwd met het idee dat de klant kan komen kijken en passen, maar dat we samen met hen gaan zoeken naar wat zij wensen. De ringen die wij hebben zijn dus meer een startpunt om een gesprek aan te gaan om van daaruit te personaliseren en tot unieke ontwerpen te komen.”

Kaat: “We zijn begonnen met trouwringen, ondertussen is er ook al een verlovingscollectie bijgekomen. Hoewel het daar ook een beetje op de grens met high-end statement juwelen ligt. En dat is ook wel wat wij willen. Dit najaar hopen we uit te breiden naar oorbellen, armbanden en juwelen van diamant.”

Lien: “En dat doen wij nu ook al hoor. We maken echt alle type juwelen, maar nu was het telkens helemaal van nul vertrekken in plaats van uit een collectie. Dat is dus binnenkort nieuw.”

/

Bezige bijen

Lien, jij hebt je atelier onder je eigen naam en Kaat, jij werkt ook nog voor een andere werkgever. Waar vinden jullie de tijd voor een gezamenlijk atelier?

Kaat: “Hard werken (lacht).”

Lien: “Goede afspraken. We hebben een vast ritme voor de dagen die wij voor Kubini werken en de dagen voor onze andere jobs. Begrijp mij niet verkeerd, het is super druk om al die jobs te combineren. We voelen gewoon dat daar super veel passie in zit en dat dit is wat wij echt het allerliefste doen. Daarom vinden we het ook niet zo erg om ’s avonds nog achter de computer te kruipen. Dat voelt vaak ook niet als werken.”

Kaat: “We hebben bewust in het begin gekozen om Kubini rustig te laten groeien, dat moest niet overhaast gebeuren. Wat ook het fijne eraan is, want dan kunnen we echt onze tijd nemen om te kijken wat we graag willen doen en dat ook proberen. Zo laten we het bedrijf mee organisch groeien.”

Kaat, jij hebt voordien juwelen ontworpen voor grote modehuizen zoals Maison Margiela, hoe verschillend is dat met ontwerpen voor je eigen?

Kaat: “Ik vind dat heel fijn die modesector, omdat je vertrekt vanuit de inspiratie van de ontwerper. Dat begint met een briefing, uitleg over het seizoen en de ontwerper zijn inspiratiebronnen. Om dat allemaal naast de kleren ook te vertalen in juwelen vind ik heel boeiend. De modesector gaat heel snel. Het wordt vaak gezegd, maar het is echt zo. Dat ritme, die shows, dat geeft mij energie. Daarom dat we met Kubini ook samenwerken met externe merken, naast het rechtstreeks verkopen van onze eigen collecties aan klanten. Elk merk heeft zijn stijl, zeker Maison Margiela. Dat modehuis heeft zo’n iconische manier van ontwerpen, om dat dan ook op juwelen toe te passen, is heel boeiend.”

Lien, jij werd reeds opgemerkt door het Belgische accessoiremerk Komono, hoe ging die samenwerking in zijn werk?

Lien: “Ik heb voor Komono als freelancer gewerkt. Zij hadden intern nood aan een extra vrouwelijke toets en dat vonden ze in de juwelen die ik uitbreng onder mijn eigen naam. Vrouwelijk maar niet te frivool, iets wat de creatieve directeur van Komono echt aanstond. Het werk dat ik daar heb mogen uitvoeren, was heel divers.”

/

100% Belgisch

Buiten het ontwerpen van de juwelen, waar komen jullie nog voor in het productieproces?

Kaat: “Nadat we het ontwerp volledig digitaal hebben uitgetekend, wordt dit 3D-geprint in was en vervolgens gegoten in goud volgens de ‘verloren-was-methode’. “

Lien: “Deze ruw gegoten gouden stukken komen terug bij ons en worden dan nog met de hand opgeschuurd, aan elkaar gesoldeerd en gepolijst. Dat doen we hier in ons atelier in Antwerpen. Die stukken komen namelijk niet afgewerkt naar ons terug. Als laatste stap gaan de stukken naar de zetter om de diamanten erin te plaatsen.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door KUBINI (@kubini_design) op

Vanwaar de keuze om te werken met 3D-printing?

Kaat: “Dat is iets dat we in onze opleiding hebben meegekregen, die techniek. Dat was wel heel beperkt, maar dat lag ons. Omdat we daar graag mee werkte, hebben we ons daar verder in verdiept.”

Lien: “We gebruikten daarvoor ook wel al eens een 3D-ontwerp om aan de klant een idee te geven over het eindresultaat. Een potloodschets, dat zegt wel veel maar het is toch heel verschillend interpreteerbaar. Doordat in 3D te tekenen, kan je aan de klant een veel beter beeld geven. Ook kan je met die techniek zeer geometrische vormen maken, je kan daar technisch andere dingen mee bereiken. Daarbij is het voor ons ook een hulpmiddel om een interessante prijs-kwaliteit aan te bieden. Moest je dat volledig volgens de klassieke goudsmidtechnieken opbouwen dan kruipen daar zoveel uren in dat het onbetaalbaar wordt.”
Zouden jullie zeggen dat jullie juwelen 100% Belgisch zijn?
Lien: “Heel het productieproces gebeurt hier. Al onze partners zijn allemaal in Antwerpen gevestigd.”
/

Hoe zouden jullie Kubini omschrijven aan lezers die het merk nog niet kennen?

Kaat: “Met Kubini ontwerpen wij juwelen op maat, in een moderne stijl met een innovatieve en creatieve blik. Juwelen volledig persoonlijk op maat.”

Voor wie zijn jullie juwelen geschikt?

Kaat: “Ik denk dat wij ons vooral richten naar vrouwen die oog hebben voor het creatieve, het Belgische en kwaliteit.

Lien: “En ook voor zij die een nieuw, strak ontwerp in een duurzaam stuk willen. De vrouw die net niet in die klassieke sieraden vindt wat ze zoekt en eerder naar dat jongere en strakkere ontwerp op zoek is, maar geproduceerd met kwaliteit.”

Wat onderscheidt Kubini?

Kaat: “Onze stijl en onze innovatieve blik op high-end juwelen. De manier waarop wij werken, ons hele productieproces.”

Lien: “Als je aan ons vraagt of wij op de eerste plaats goudsmid of juweelontwerper zijn, presenteren wij ons altijd als juweelontwerpers. Natuurlijk zijn wij ook goudsmid, wij maken alles zelf, maar wij voelen ons op de eerste plaats ontwerper. We hebben voor Kubini een heel specifieke stijl, maar we kunnen ook nog heel veel andere stijlen. Ik denk dat dat voor de klant wel een extra kan zijn. De klant voelt dat er over de vorm en alles wat erbij komt kijken echt wordt nagedacht en wij er niet enkel uit een technische visie naar kijken.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door KUBINI (@kubini_design) op

Wat of wie is jullie grootste inspiratiebron?

Kaat: “We kijken veel naar architectuur en design.”

Lien: “Maar ook naar de modewereld. Die grote modehuizen volgen wij ook wel.”

Kaat: “Daar waar er vernieuwing in komt. Die nieuwe dingen die er gebeuren, dat volgen wij en daar halen wij inspiratie uit.”

Lien: “De Belgische designwereld ook, in ons land gebeuren er in die sector super interessante dingen. Als juweelontwerper voelen we daar vaak een link mee.”

Jullie zeggen trends, je merkt wel dat er steeds meer wordt weg gestapt van dit concept. Is dat ook iets waar jullie zich bewust van zijn?

Kaat: “Natuurlijk. Als je in een goudjuweel met een diamant investeert, is dat niet voor één seizoen. Dat is een grote investering die mensen maken. Daarom dat wij het belangrijk vinden om op maat te werken, dan krijgen de klanten iets mee wat echt bij hen past. We ontwerpen volgens een moderne stijl, maar tegelijkertijd ben je met een diamant altijd een beetje tijdloos.”

Lien: “En zeker voor de trouwringen zoeken we echt naar dat tijdloze. Vele ringen tonen ook een relatief eenvoudige band. Toch zoeken we vaak een symbolische betekenis in het ontwerp zonder dat visueel te laten overheersen. Bijvoorbeeld onze ‘Save The Date’-ringen, die zijn opgebouwd volgens de trouwdatum. Je vertrekt van een rechte band, maar vervolgens worden alle zijkanten geroteerd naar de hand van de trouwdatum. Dus de ene kant is de dag, de andere de maand en vanboven het jaar. Op uw hand is dat een tijdloze ring maar het bevat een grote symboliek.”

Tot slot, hoe ziet de toekomst van Kubini er volgens jullie nog uit?

Kaat: “De trouwcollectie zeker en vast verder uitbouwen samen met de verlovingscollectie. En dit najaar breiden we uit met een ander type juwelen, de diamantjuwelen. Dus daarin blijven we groeien en zullen er nieuwe ideeën blijven opkomen. Met mondjesmaat groeien zeg maar.  Langs de andere kant zetten we ons ook niet vast en blijven we open voor alles wat er op ons pad komt.”

Wij wensen de dames van Kubini alvast veel succes.

Lees meer Marie Claire op: Belgisch juwelenmerk BAUNAT opent showroom in Londen, Steeds meer modemerken gebruiken werknemers als modellen en Zo tover je je eettafel om tot een stijlvolle eye catcher.

Tags: 100% Belgisch, Bruidsjuwelen, Kubini.