“Het was een wonderlijk avontuur. Het is bovendien heel spannend geweest om de ‘Zandra Rhodes: world of colour’ te vertalen zodat veel mensen er een beetje van mee kunnen proeven en genieten”, vertelt ontwerpster Zandra Rhodes over haar gloednieuwe samenwerking met meubelgigant Ikea.
Zandra Rhodes laat al meer dan vijf decennia een revolutionaire wind waaien door de mode- en textielindustrie met haar opvallende prints en levendige kleuren. Ikea onderzocht samen met haar of haar kleurrijke wereld kon vertaald worden naar de thuiscontext. Met als resultaat: een dieper inzicht van de kracht van kleur en prints als expressies van persoonlijkheid, talent en eigenheid. Ook de psychologische effecten die ze hebben op mensen en ruimtes werden onderzocht.
Lees ook: Duurzame mode duurt het langst: een aantal recente groene initiatieven op een rij
Ode aan zelfexpressie
Het is dan ook niet al te verrassend dat de collectie uit gedurfde, kleurrijke en opvallende producten bestaat. Een ode aan zelfexpressie, klinkt het bij Ikea. De collectie moedigt aan om je thuis volledig naar je eigen stijl en smaak in te richten. Zolang je interieur reflecteert wie jij bent.
De collectie is niet alleen kleurrijk en mooi, maar ook ook heel functioneel. Samen met Zandra zorgde Ikea ervoor dat ook in deze collectie de 5 democratische design principes werden gehanteerd. Vorm, functie, kwaliteit, duurzaamheid en betaalbaarheid vormen ook hier de kern van de collectie, om zo tot betaalbare creatieve oplossingen te komen om aan alledaagse behoeftes te voldoen.
Lees ook: Meer dan 10.000 planten op nieuwe editie van PUP in Elsene