Naar goede gewoonte opende modehuis Chanel op 4 oktober de laatste dag van Paris Fashion Week. Voor deze nieuwste collectie liet Virginie Viard zich inspireren door de Franse dramafilm van Alain Resnais: L’Année dernière à Marienbad (1961). De nouvelle vague-klassieker vertelt het verhaal van een koppel dat zich door een zwart-wit droomlandschap beweegt, waarin tijd geen betekenis heeft en woorden er ook niet veel toe lijken te doen; er wordt bijna niet gesproken in de film. Toch ziet de vrouwelijke hoofdrolspeelster Delphine Seyrig er fantastisch uit, dankzij het feit dat heel wat van haar outfits van de hand zijn van Coco Chanel.
Marie Wynants’ eerste Chanel show
“Net voor de start van het defilé speelde een kortfilm af van Inez en Vinoodh waarin Kristen Stewart de hoofdrol speelt. In de nieuwe lente-zomercollectie wandelt ze door de straten van Parijs, waarbij een prachtige lange jurk met pailletten de show steelt”, vertelt Marie Wynants als we haar spreken na de show. “Stewart straalt een bepaalde je-m’en-fous uit, maar oogt tegelijkertijd heel chique. Ik snap waarom Viard haar uitkoos om deze collectie te belichamen.”
“De film werd afgespeeld op grote projectieschermen, waardoor je echt in de sfeer gezogen werd. De donkere en opzwepende muziek versterkte dat effect extra. Verder werd er qua decor gewerkt met een collage van zwart-wit foto’s aan de muren, wat ook als print in de collectie terugkwam. Een duidelijke verwijzing naar L’Année dernière à Marienbad. Zoals altijd creëert het team van Chanel per collectie een eigen wereld waar je tijdens de shows even deel van uit mag maken. Dat deden ze ook deze keer op een sublieme manier. Het is trouwens de eerste show van Chanel ooit die ik bijwoonde. Hoewel ik al heel wat modeshows heb mogen zien, is een defilé van Chanel meepikken toch echt een kinderdroom die in vervulling gaat.”
Rock-‘n-roll
“Chanel wordt vaak als klassiek bestempeld, maar eigenlijk is het modehuis best rock-‘n-roll. Gabrielle was altijd een beetje de vreemde eend in de bijt en was ver voor op haar tijd”, vertelt Marie. Zo droeg ze bijvoorbeeld vaak stuks van haar (ze had er drie) vriendjes en ze kwam er zo achter dat jersey sweaters, cardigans en losse pantalons veel prettiger waren om te dragen. Ze paste ze een beetje aan en introduceerde zo trenchcoats, blazers, simpele gestreepte truien en wijdvallende broeken met zakken in de garderobe van vrouwen. Du jamais vu in die tijd.
“Daarom kan ik mij zo goed identificeren met het modehuis. Ook ik draag liefst meer mannelijke looks. Meer tomboy dan meisje-meisje zeg maar. En tegelijkertijd zijn bijvoorbeeld ook mijn moeder en oma fan. Dat is meteen ook een grote sterkte van Chanel. Het modehuis spreekt zo goed als elke vrouw aan en alle generaties kunnen zich erin herkennen”, aldus Marie.
De lente-zomer 2023 collectie van Chanel
Het bovenstaande silhouet is de favoriete look van Marie. “Ik vond dit persoonlijk één van Viards sterkste collecties voor Chanel ooit. De looks zijn tijdloos, er zijn geen stuks die volgens mij maar één seizoen meegaan, maar tegelijk voelt het ook forward aan. Alle Chanel-klassiekers waren van de partij; er waren de mantelpakjes in tweed, met glitters of linten geborduurd of versierd met struisvogelveren, parels, bijna uitsluitend zwart-witte silhouetten. Maar ook hedendaagsere elementen zoals korte shorts en glimmende sokken. En zoals altijd veel juwelen die in het geval van Chanel de silhouetten net meer edge geven.”
“Elegant en sober, zonder saai te zijn: zo zou ik de collectie in één zin omschrijven. Ik vind het ook inspirerend dat Viard afstapt van de bombastische decors die Lagerfeld zo kenmerkten. In deze tijd voelt dat toch een beetje verkeerd aan, zeker als je weet dat die decors na afloop gewoon vernietigd worden. Het Chanel van Viard is meer bij de tijd. Ingetogen, maar zeker niet minder ‘Chanel’. Bravo!
Enkele snapshots van Marie:
Ontdek hier alle beelden van de show: Lente/zomer 2023 shows: de hoogtepunten van het Chanel defilé.