What will Dries do? Het is elk seizoen een van de hoofdvragen tijdens Paris Fashion Week. Na zijn open brief die hij begin 2020 opstelde en waarin hij pleitte om het modesysteem grondig te herzien, blijft onze landgenoot echter in dubio om opnieuw een live defilé te organiseren of niet. Om zijn vele fans toch iéts van fysieke aanwezigheid te geven, opteerde hij voor een installatie.
Dries Van Noten herfst/winter 22-23
In plaats van levende modellen groepeerde hij paspoppen in de vervallen kamers van het hotel alsof ze in gesprek waren, leunend over trapleuningen, stiekem kussend in een badkamer, glinsterend in een kast, staand op tafels of al zittend op de zoldertrap.
Vertrekpunt voor de collectie, was het werk van Carlo Mollino, de Italiaanse architect en fotograaf wiens leven het surrealisme en de jaren ’70 omspande. “Na zijn dood werden erotische polaroids die hij had genomen van vrouwen, naakt en half aangekleed, gevonden in zijn appartement”, legt de PR-verantwoordelijke van Dries ons uit in Parijs. Wie ze opzoekt, ontdekt meteen hoe Van Noten de weelderige collectie, met sensuele details zoals leren chokers en ietwat kinky veterlaarzen, heeft bedacht.
Nog weelderiger dan anders
De collectie oogde nog weelderiger dan we van hem gewoon zijn. Een jas met dierenprint over een diep karmozijnrode zijden fluwelen broek, holografische lovertjes in combinatie met een denim broek en jassen met brocante prints. Laarzen en een nieuwe (prachtige!) tas met een print geïnspireerd op Delfts blauw porselein. Flapperjurken uit de jaren ’40 die druipten van kristallen, en een wunderkammer vol rijkelijk glimmende sieraden aan halskettingen van leer.
Lees ook: Het beautydebuut van Dries Van Noten: verwacht het onverwachte.
Belangrijk stuk in de collectie is een donsjas met rechtopstaande kraag en vleermuismouwen, die Dries bedrukte met verschillende prints. Hij liet zich hiervoor inspireren op een jas van Charles James en zijn collega Hamish Bowles die tot de V&A-collectie behoort. Hier en daar zagen we ook details in metallic en lakleer (die laarzen!) en speelde hij met colourblocking. Vooral het roos-rode silhouet met daarover een jas in violet springt eruit. Net als de kanariegele jurk en jas die hij combineerde met barbieroze laarzen.
Benieuwd naar onze favoriete silhouetten?