Het beautydebuut van Dries Van Noten: verwacht het onverwachte
©

Het beautydebuut van Dries Van Noten: verwacht het onverwachte

Door Kim De Craene
Leestijd: 2 min

De Belgische modeontwerper Dries Van Noten maakt vandaag zijn debuut in de beautywereld. Hij creëerde enkele jaren geleden al een exclusieve, eenmalige geur met de Franse parfumeur Frédéric Malle, nu is het tijd voor het serieuze werk: de designer lanceert 10 genderfluïde parfums, gecreëerd door 10 verschillende parfumeurs, en een make-uplijn.

/

Het uitgangspunt bij de creatie van de beautylijn van Van Noten, ook wel eens de mix master van de modewereld genoemd en gekend voor zijn perfecte gebruik van kleuren en prints: de geuren mochten allesbehalve “easygoing” zijn. Hoe moest het resultaat er dan wel uit zien? Creatief, eclectisch, tijdloos, genderloos, ethisch en verrassend.

Lees ook: Neem een kijkje in de winkel van Dries Van Noten in LA.

Net zoals zijn modecollecties, die vaak bol staan van onverwachte tegenstellingen, zijn ook de 10 parfums combinaties van onwaarschijnlijke ingrediënten. Zo is er Raving Rose, een moderne en originele geur die rozen – iconische bloemen in Van Notens wereld – combineert met roze en zwarte peper en geïnspireerd is op de Franse traditie om peper op aardbeien te strooien. Neon Garden, een creatie van Fanny Bal, is een mix van aromatische houtachtige bloemen met munt en iris. Voodoo Chile is geïnspireerd door de track van Jimi Hendrix en is een houtachtige creatie met groene aroma’s en rozemarijn en patchoeli. En, omdat niets verboden is in het universum van Van Noten, is er Cannabis Patchouli, een kruidige aromatische chypre op basis van cannabis en patchoeli.

Prachtig en ethisch

De eaux de parfums zijn geïnspireerd op de befaamde, prachtige en weelderige tuinen van Dries Van Noten en worden zo duurzaam mogelijk gecreëerd. Van recycling tot upcycling, ingrediënten van natuurlijke oorsprong, diervriendelijke formules en verantwoorde bevoorrading, alle raakpunten van ethische handel zijn aanwezig. Zo zijn de flessen hervulbaar en bedoeld om lang mee te gaan. Ook de lippenstiften, er is keuze uit 30 tinten in drie afwerkingen – satijn, mat en sheer – en één transparante balsem, komen in hervulbare cases (kiezen kan uit vier lipstick cases).

Nog in de collectie: refills, een lip brush, drie handcrèmes, twee zeepjes, pochettes en foulards, twee kammen en vier spiegeltjes. Van Noten belooft nog meer make-up, voor het gezicht, de ogen en de nagels. Ieder seizoen komen er nieuwe lipsticks uit, gelinkt aan de collecties. Een volledige beautylijn dus.

Een magische reis

Van Noten beschrijft zijn debuut in de wereld van parfum en make-up als “een spel van creatief pingpongen”: hij geniet van de samenwerking met parfumeurs en make-up artiesten, ideeën uitwisselen, dromen en experimenteren. Hij belooft dat elk gebaar, van het openen van een parfumfles tot het draaien van een lippenstift, inspireert tot een magische reis in Van Notens wereld: zoals steeds mag men het onverwachte verwachten.

Lees ook: Liftende beautyproducten: welke resultaten kan je verwachten?

De beautycollectie werd gecreëerd in samenwerking met Puig, het Spaanse schoonheids- en modeconglomeraat dat in juni 2018 meerderheidsaandeelhouder werd van het modemerk, en is vanaf vandaag verkrijgbaar in de Antwerpse boetiek en op de vernieuwde site.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.