Het is geen geheim dat Demna Gvasalia, de artistiek directeur van Balenciaga, zich aangetrokken voelt tot onze relatie met nieuwe technologieën. Vaak met humor, soms met bezorgdheid, stelt hij onze toekomst in vraag en hoe wij de weerelementen veranderen.
Lees ook: Herfst/winter 22-23 shows: een voorbeeld voor de mode-industrie van Ester Manas
Maar zijn show voor herfst/winter 2022-2023, genaamd 360°, krijgt een heel nieuwe betekenis nu de oorlog in Oekraïne zich voor het oog van de wereld ontvouwt.
Het eerbetoon aan Oekraïne van Demna Gvasalia
Onze manier van zien, van kijken naar dingen, wordt bepaald door de gebeurtenissen om ons heen. Daaraan herinnerde de Balenciaga herfst/winter 2022-2023 show, die op zondag 6 maart plaatsvond op de luchthaven Le Bourget, ons.
In principe was de oorspronkelijk opzet van de show de herontdekking van de winter, en meer specifiek hoe die anno 2022 volledig kan nagebootst worden met technologie. Door het huidige veranderende klimaat wordt echte sneeuw immers steeds zeldzamer. En sommige landen en steden – denk aan China en Dubai – laten elke winter honderden sneeuwkannonnen overuren draaien om te doen alsof. Tijdens de show van Balenciaga liepen de modellen dan ook door een nagebootste sneeuwstorm, al deed die veel bezoekers ook denken aan wat er op dit moment in Oekraïne gebeurt.
Demna Gvasalia, de creatief directeur van het modehuis die afstudeerde aan de Antwerpse modeacademie, ondervond zelf de moeilijkheden als gevolg van de Georgische burgeroorlog tussen 1991 en 1993 in zijn thuisland Georgië. “De oorlog in Oekraïne wekte de pijn en het trauma op die ik in me heb sinds 1993, toen hetzelfde gebeurde in mijn geboorteland en ik voor altijd een vluchteling werd”, schrijft Demna Gvasalia in een brief aan de pers.
Hij voegt eraan toe: “Ik wou de show waar ik en mijn team hard aan werkten eerst annuleren (…) Maar ik realiseerde me dat het cancellen van de show zou betekenen dat ik me zou overgeven, me zou neerleggen bij het kwaad dat me al bijna 30 jaar zo veel pijn doet.”
Op de stoel van elke gast lag een T-shirt in de kleuren van Oekraïne, en eerder kondigde hij ook al aan om het Instagram-account van Balenciaga te gebruiken als doorgeefluik van informatie over de oorlog.
Het concept van de winter door Balenciaga
We leven in een tamelijk verontrustende periode die het soms moeilijk maakt onderscheid te maken tussen werkelijkheid en fictie. Tussen wat natuurlijk is en wat door de mens is gemaakt. Het idee van een natuurlijke winter is al aan het verdwijnen, zoals de artistiek directeur van Balenciaga graag opmerkte, met het argument dat de term bijna nostalgisch is, omdat hij verwijst naar een tijd waarin het idee van seizoenen nog voorspelbaar was.
Onder een glazen stolp die doet denken aan sneeuwbollen die je in souvenirwinkels vindt, presenteerde het Franse huis minimalistische silhouetten en tijdloze wintermode zoals coltruien, leggings, jumpsuits, donsjacks en bomberjacks. Met daarbij nieuwe handtassen in de vorm van vuilniszakken, toepasselijk de ‘Trash’-bag genaamd.
Ontdek alle silhouetten hieronder.