Van LVMH en Balenciaga tot H&M, zo reageert de modewereld op oorlog in Oekraïne
© MCB/H&M

Van LVMH en Balenciaga tot H&M, zo reageert de modewereld op oorlog in Oekraïne

Leestijd: 3 min

Ook de modewereld mobiliseert zich en voert sancties uit tegen Rusland omwille van de oorlog in Oekraïne. Zo maakt de Franse luxegroep LVMH (van o.a. Dior en Louis Vuitton) een donatie van 5 miljoen aan het Rode Kruis vrij. Modeketen H&M schort dan weer de verkoop in Rusland op. 

/

Hoe reageren de grote spelers in de modesector op de oorlog tussen Rusland en Oekraïne? Tijdens de modeweek in Milaan bleef het nog relatief stil, maar een week later is de situatie – gelukkig – anders. Pal tijdens de Parijse modeweek herfst/winter 2022-2023 kondigen verschillende huizen radicale acties aan, opvallend in de meestal erg neutrale en afstandelijke modesector.

Donaties ter ondersteuning van Oekraïne en de vluchtelingenbevolking

“Wij staan voor vrede en doneerden aan het Wereldvoedselprogramma (WFP) om eerste humanitaire hulp te bieden aan Oekraïense vluchtelingen”, schreef het modehuis Balenciaga, eigendom van de Kering-groep, onder een foto van een Oekraïense vlag die ze op woensdagavond 2 maart op Instagram postten. Het WVP – ook bekend als het Wereldvoedselprogramma (WFP) – is een organisatie die door de VN in het leven is geroepen om de honger in de wereld te bestrijden. Demna Gvasalia, huidig artistiek directeur van Balenciaga, heeft zelf de oorlog in zijn geboorteland Georgië meegemaakt in het midden van de jaren negentig.

Lees ook: “Dit is pure angst”: journalisten van Marie Claire Oekraïne vertellen hun verhalen uit de oorlogszone

Deze post ter ondersteuning van Oekraïne is nu de enige die te zien is op de feed van het huis dat aanstaande zondag zijn nieuwe collectie voorstelt in Parijs. Het merk verwijderde alle andere foto’s. En niet zonder reden: de komende dagen zullen platformen gewijd zijn aan “het melden en doorgeven van informatie over de situatie in Oekraïne”.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Balenciaga 🕊 (@balenciaga)

/

Balenciaga is niet het enige luxehuis dat een standpunt innam op sociale media. Als groot liefhebber van Instagram, was het op zijn favoriete netwerk dat Olivier Rousteing zich enkele uren voor de presentatie van de Balmain herfst/winter 2022-2023 show uitsprak.

“Bij de presentatie van onze collectie zijn we ons er terdege van bewust dat er in de wereld van vandaag belangrijkere dingen gebeuren”, schreef de artistiek directeur van Balmain. “Het is moeilijk om je goed te voelen als je gefocust bent op shows en kleding terwijl je tegelijkertijd met een zwaar hart naar het nieuws luistert. Onze gedachten en gebeden zijn bij de Oekraïners.”

Olivier Rousteing, die de “waardigheid” en de “toewijding aan de vrijheid” prees van het Oekraïense volk dat nu al meer dan een week oorlog voert, kondigde een donatie aan de VN-vluchtelingenorganisatie aan. Volgens een rapport dat de VN woensdag publiceerde, zijn al meer dan 874.000 Oekraïners uit hun land weggevlucht. Ook het Britse merk Burberry kondigde daarom een donatie aan het Rode Kruis in Oekraïne aan.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door OLIVIER R. (@olivier_rousteing)

LVMH, de grootste luxeproducent ter wereld, zei dat het “met de grootste aandacht de ontwikkeling van de dramatische situatie in Oekraïne en in de regio volgt. Haar eerste zorg is om de veiligheid van haar 150 werknemers in Oekraïne te waarborgen en hen alle nodige financiële en operationele bijstand te verlenen”. De Franse luxegroep, die een inzamelingsactie lanceerde voor het Internationale Comité van het Rode Kruis (ICRC), heeft ook een nooddonatie van vijf miljoen euro gedaan aan die laatste “om de directe of indirecte slachtoffers van het conflict te helpen”, staat te lezen in een persbericht op zijn website. Het ICRC is in Oekraïne aanwezig en heeft sinds het begin van het conflict zijn personeelsbestand uitgebreid om de slachtoffers ter plaatse te kunnen helpen.

De groep heeft zich er ook toe verbonden haar personeel financieel te ondersteunen via het Hartfonds, haar solidariteitsfonds dat in 2021 is opgericht. Aan het eind van de officiële verklaring preciseert de door Bernard Arnault voorgezeten groep dat hij “deze maatregelen zal aanpassen naargelang van de situatie, die van uur tot uur wordt gevolgd door zijn crisiseenheid”.

Ook Zalando doneerde al 1 miljoen aan humanitaire hulporganisaties.

H&M en ASOS schorten verkoop in Rusland tijdelijk op

De luxe-industrie mag dan in beweging komen, ook de modeketens blijven niet stil. In een persbericht van 2 maart 2022 verklaarde H&M “diep bezorgd te zijn over de tragische ontwikkelingen in Oekraïne”. Als gevolg daarvan kondigde het bedrijf de tijdelijke opschorting aan van alle verkopen in Rusland en herinnerde het eraan dat “winkels in Oekraïne al tijdelijk gesloten zijn in verband met de veiligheid van klanten en collega’s”.

Op dezelfde dag kondigden ook de Britse modegiganten Asos en Boohoo dezelfde sanctie aan. “Het is niet praktisch en niet juist om handel te blijven drijven met Rusland”, aldus Asos. De Amerikaanse sportkledingfabrikant Nike volgde donderdag met de tijdelijke sluiting van al zijn winkels in Rusland.

Onze collega’s van Marie Claire Ukraine sloten zich woensdag aan bij de collega’s van Vogue Ukraine, L’Officiel Ukraine, ELLE Ukraine in hun oproep aan de internationale mode-industrie om haar handelsactiviteiten in Rusland te staken.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Marie Claire Ukraine (@marieclaire_ua)

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.