Voor deze Dior herfst-winter 2022-2023 show, creëerde Maria Grazia Chiuri haar eigen museum. Een ruimte waarin de Italiaanse kunstenares Mariella Bettineschi vrouwenportretten tentoonstelde, vrij geïnspireerd op aan de schilderkunst ontleende portretten.
Een viering van vrouwelijke artiesten die de toon zette voor de visie die de artistiek directeur van Dior op dinsdag 1 maart 2022 wilde presenteren.
Lees ook: Het beautydebuut van Dries Van Noten: verwacht het onverwachte
Dior herfst/winter 22-23
De laatste jaren nemen minderheden in onze samenleving een steeds prominentere positie in, en laten vrouwen, mensen met een etnische achtergrond en LGBTQI+’ers niet meer zomaar over zich heen lopen.
Gedreven door deze nieuwe golf van bewustwording en activisme komen niet alleen belangrijke figuren uit het verleden aan het licht, maar geeft het velen ook de mogelijkheid om zich een andere toekomst voor te stellen.
Dat is ook het geval voor Maria Grazia Chiuri die, sinds haar aanstelling als eerste vrouwelijke creatief directeur bij Christian Dior, consequent de garderobe van de moderne vrouw presenteert zonder daarbij krampachtig vast te houden aan het erfgoed van het label uit 30 rue Montaigne.
Voor herfst/winter 2022-2023 is het de spanning tussen een toekomst gebaseerd op technologische innovatie en wereldvermaarde mode-knowhow die Chiuri wilde weerspiegelen.
Technologie in mode
“We hebben het idee dat technologie iets onwerkelijks is”, vertelde Chiuri voor de show aan Vogue Runway. “We gebruiken technologie meer voor communicatie, en denken minder na over hoe het ons kan helpen om beter te leven. We zijn gewend om het te verwachten in heel praktische dingen zoals wasmachines, maar niet mode.”
Op de catwalk in Parijs opende Chiuri de show met een silhouet dat doet denken aan science-fiction uniformen: het model draagt een met kabels bedekte outfit alsof ze ons al wil transporteren naar een toekomst waar we ons moeten beschermen tegen de elementen.
Daarna volgt een mix van de iconische New Look, waaronder een herinterpretatie van de Bar-jacket, zoals Christian Dior dat voorstelde, met technische inzetstukken die knipogen naar de sportwereld – een onderliggend thema in Chiuri’s creaties van de afgelopen seizoenen. Kortom, een viering van vrouwelijke empowerment waarin de Dior-vrouw, gesterkt door haar erfgoed, erop uit trekt om de toekomst te veroveren.