“Een groot man wiens enige minpunt was dat hij als vrouw was geboren.” Hoewel de opmerking ons nu zou doen steigeren, was het toch op een lovende manier dat Voltaire de vrouw beschreef die bijna tien jaar lang zijn meest intieme partner was. Emilie du Châtelet behoorde tot die klasse van vrouwen wier vrije en brutale intellect bijdroeg aan de kansen die vrouwen nu wél krijgen.
Een vrouwelijke elite aan wie Ian Griffiths, de artistiek directeur van het modehuis, een ode wilde brengen met een nieuwe Max Mara-collectie die de garderobe van deze geleerde vrouwen, die te vaak vergeten zijn, in herinnering brengt. Waar andere merken misschien te ver zouden gaan in de stijldetails uit die tijd integreren, vond Griffiths de perfecte balans zodat het allemaal past bij de immer stijlvol en elegante Max Mara-vrouw.
Max Mara herfst-winter 2023-2024
Weg met de XXL-hoepelrokken, de kilometerslange linten en andere draperieën. Ian Griffiths stelde een historische garderobe voor die meer rationeel dan extravagant is, en die 18e-eeuwse kledingelementen naar het nu transporteert.
Zo worden korsetten structurerende riemen, brokaat wordt gecombineerd met zwart en het iconische camel van het huis, terwijl bustiers en halslijnen een zekere zachtheid over zich krijgen door de losvallende snits.
En omdat de markiezin van Châtelet zich vaak als man moest verkleden om te infiltreren in de intellectuele cafés die voorbehouden waren voor heren, presenteerde Max Mara ook androgyne silhouetten waarbij de oversized overjas nu eens nonchalant over een schouder, dan weer wijd open wordt gedragen als een cape, over een avondjurk of een pak dat autoriteit uitstraalt.
We zien tenslotte ook subtiele transparante breisels terugkomen, de parkajas die elk seizoen mooier lijkt te vallen bij Max Mara, korte rokjes met sportieve details en rebelse leren laarzen.
Bekijk hieronder een aantal van onze favoriete looks:
Lees ook: 7 podcasts over mode die het luisteren waard zijn & Herfst-Winter 2023-2024 shows: de eerste collectie van Daniel Lee voor Burberry