Eind maart 2017 sloeg Graanmarkt 13 een nieuwe weg in: weg van de fashionrace en terug naar een persoonlijke aanpak. De stichters van de conceptstore, Tim Van Geloven en Ilse Cornelissen, willen items aanbieden die een leven lang meegaan: seizoensloze, soms zelfs maat- en genderloze luxe-items. Tijdloze must haves voor vrouwen én mannen.
Out of fashion, into eternity
Tim Van Geloven en Ilse Cornelissens voelden dat het tijd was voor een nieuwe aanpak. Na 7 jaar volop meedraaien in het modecircuit, de druk van de vele collecties, de snel opeenvolgende seizoenen en recent ook de fast fashion evolutie, kiezen ze anno 2017 resoluut voor een nieuw pad.
Of eerder: ze gaan terug naar hun eigen pad, back to basics. “Je kan nooit 100% duurzaam zijn op modevlak. Het gaat ons meer om het bijdragen van ons steentje aan het milieu. We willen het op een andere manier aanpakken. We willen bewuster omgaan met alles en daarom wegstappen van het omgekeerde, wat voornamelijk bij grote merken gebeurt”, vertelt Ilse Cornelissens.
Tim & Ilse zullen hun aanbod nog meer samenstellen vanuit hun eigen gevoel en vanuit hun eigen levensstijl. De aangeboden collecties zullen de houdbaarheidsdatum van één seizoen ruimschoots overschrijden. Het worden tijdloze stuks, die tevens ook maatloos en genderloos kunnen zijn.
“Dat neemt niet weg dat we nooit meer kleuren of fashionitems zullen hebben. Dat vinden we nog steeds tof. We gaan het gewoon de tijd gunnen die het soms nodig heeft en die het niet altijd krijgt. We gaan niet plots alleen maar donkerblauwe truien verkopen. We blijven altijd liefhebbers van mode. We geven het gewoon iets meer de tijd”, legt Ilse uit.
Tijdloos, maatloos, genderloos
Graanmarkt 13 werkt vanaf nu enkel nog samen met merken die hun visie delen. CristaSeya bijvoorbeeld, ontwerpt kleding in edities in plaats van seizoenen. Het zijn kleren die altijd beschikbaar blijven. Ook Extreme Cashmere past perfect in het plaatje. Hun collecties zijn niet alleen tijdloos, maar ook maat- en genderloos.
Verder is er ook meer plaats voor zorgvuldig uitgekozen beautyproducten, accessoires en interieurobjecten zonder houdbaarheidsdatum. Zo bieden ze, als enigen in België, het Britse skincaremerk Haeckles aan.
The time is now
“Ik denk dat het nu gewoon tijd is. Er wordt nu zoveel geschreven over het systeem dat zogenaamd vastloopt. En toen dachten wij: we kunnen erover blijven lezen, maar we kunnen ook gewoon iets doen. We zijn de grotere merken, waar we nu wat afscheid van hebben genomen, heel dankbaar dat zij ons hebben geholpen om Graanmarkt 13 op de kaart te zetten. Maar we zijn ze in dit verhaal ontgroeit. Zij hun weg en wij onze weg.”, aldus Ilse Cornelissen.
Graanmarkt 13, Graanmarkt 13, 2000 Antwerpen, www.graanmarkt13.com.