Le Chapeau, een monument in de Antwerpse bruidsmode, gaf er in januari dit jaar na 90 jaar de brui aan. “We passen niet meer in deze buurt, en ook de markt is veranderd”, sprak de zaakvoerder Dieter Van Looveren in Het Laatste Nieuws. Maar in diezelfde buurt, op een stevige steenworp van Le Chapeau vandaan, huist er sinds 2018 de hippe bruidsboetiek The Ivory Club. Eigenaressen Stéphanie en Laura besloten met een flinke portie lef en ambitie, alsook een offer they couldn’t refuse, om Le Chapeau dan ook maar onder hun hoede te nemen.
En zo trekken we – gewapend met kousenband en huidkleurige slip- op een druilerige woensdagochtend naar de Frankrijklei en vinden we onszelf met een bonzend hart en drempelvrees – “aub, niet alleen gigantische prinsessenjurken” – plots in de imposante trappenhal van Le Chapeau 2.0.
Een tipje van de sluier
Toegegeven, de ‘ancien’ Chapeau stond bekend om een klassieke benadering van bruidsjurken in een allicht nog klassieker kader. Aan dat kader werd drastisch gesleuteld door interieurarchitect Jim Dierckx. Hij gaf het interieur een spectaculaire facelift en onze eerste indruk voelt luxueus, zacht en op een of andere manier al bridal aan. Missie geslaagd. De mix van vintage meubels met natuurlijke materialen gedoopt in verschillende shades of white zorgen voor een minimalistische en harmonische feel.
De centrale wenteltrap in de hal – die ik later nog ettelijke keren in bruidstenue zal afdalen – leidt je naar de eerste en tweede etage, waar zich de jurken bevinden. Je waant je als het ware in een XXL-inloop kleerkast waar zelfs geen drie Carrie Bradshaws aan kunnen tippen.
Goed, het interieur is jong en minimal, maar werd die frisse vibe ook doorgetrokken naar de selectie van de bruidsmerken? Of zal ik mezelf meteen terugvinden in een dramatisch, over the top Barbiekleed?
Private corner
Of de jurken even imposant zullen zijn als het Vivienne Westwoods-exemplaar van miss Bradshaw, gaan we meteen ontdekken. Kenza, een vlotte verkoopster, loodst ons van de ene naar de andere verdieping langs jurken van alle soorten – ik zie labels als Pronovias, Catherine Deane, Jesus Peiro…- en mijn bride tribe en ik slaken een innerlijk gilletje.
Le Chapeau 2.0 heeft de actuele modetrends uitstekend begrepen, licht Stéphanie toe:
“We blijven trouw aan het DNA van Le Chapeau mits de toevoeging van enkele merken. We bieden een ruim, hedendaags aanbod van bruidsmode, waaronder zowel nog relatief onbekende merken als Belgische trendsettende bruidslabels zoals Marylise en Rembo, die we hebben overgenomen van de oude Le Chapeau. Het grote verschil met de oude Le Chapeau ligt niet in het aanbod maar wel in de aanpak“.
Kreetjes en knijpers
Een slip dress, een top en rok-ensemble, een kanten strapless jurk,… Na lang wikken en wegen, kiezen we vijf jurken in totaal uiteenlopende stijlen, en mijn bride squad – zo heet dat tegenwoordig – vleit zich neer in een gezellige hoek rondom de paskamer. Ik laat me vertellen dat er acht private corners zijn, met elk een eigen specifieke stijl. Voor elk bruidje wat wils dus.
In mijn private corner laaien de gemoederen ondertussen enthousiast op en Kenza en ik duiken in de paskamer. De eerste jurk is een eenvoudige aansluitende slipdress, Kenza haalt een paar schoenen en knijpers boven en nauwelijks enkele tellen later paradeer ik voor de spiegel.
We giechelen, gillen, houden er elk onze eigen meningen op na, en Kenza? Die doet vrolijk mee. En ik begrijp plots wat Stéphanie bedoelt met die “aanpak”. Heerlijk!
Le Chapeau, hoedje af?
Anderhalf uur later vinden we onszelf terug in de hal waar het allemaal begon. Met tonnen zelfvertrouwen, een fijne ervaring, en een lading inspiratie en dilemma’s.
In Le Chapeau vind je nog steeds over the top-jurken – die heel erg in trek zijn bij de Joodse community – maar je kan er uiteraard ook kiezen voor een eenvoudige slip dress, die je naar eigen smaak kan aankleden met sluiers, schoenen, suitekledij, juwelen en andere schitteringen.
“We kunnen eender welk bruidje aan een droomjurk helpen: van unieke designer labels tot commerciële bruidsmerken. In ons aanbod vind je bruidsjurken voor elk type bruid en budget.”, besluit Stéphanie.
Juist ja, het pijnpunt, dat budget. Want hoeveel tel je tegenwoordig gemiddeld neer voor je droomjurk? “Gemiddeld geven bruidjes in spe zo’n 2000 euro uit, dat varieert uiteraard sterk, het is aan ons om voor elke bruid een jurk te zoeken die in het budget past”.
Met een verzadigd gevoel staan we opnieuw in de indrukwekkende traphal waar het anderhalf uur geleden allemaal begon. Onze conclusie? Bij Le Chapeau draait het écht om een persoonlijke benadering en staat de beleving centraal. De sfeer is zo aanstekelijk dat je de bruiloftsklokken als het ware al hoort klinken.
De prangende vraag die vast op jullie lippen brandt, Did I say Yes to the Dress? Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Beeld: Julie Saverys.