Het Festival International de Mode, de Photographie et d’Accessoires is dé plek waar opkomende creatievelingen van over de hele wereld drie dagen doorbrengen om hun werk voor te stellen aan enkele van de machtigste spelers in de sector. Het hoogtepunt van de driedaagse was het modedefilé op vrijdagavond, gehouden in een met zilvertape bedekte Hangar de la Mouture, met zitjes voor 900 gasten. Een zichtbaarheid die in Parijs, New York, Londen of Milaan onmogelijk is. De tien ontwerpers die defileerden, werden geselecteerd uit 600 kandidaten. Het was de Belg Glenn Martens die als voorzitter de finalisten weerhield. “Ik hou van de warme, gemoedelijke en niet-snobby sfeer van het festival”, aldus Martens.
SM cyberbruid op het Festival van Hyères
De 25-jarige Jenny Hytönen was één van de tien internationale ontwerpers die meedongen naar de hoofdprijs. De Finse, die meewerkt aan de knitwearcollectie van de Belgische ontwerper Olivier Theyskens in Parijs, volgt daarmee Ifeanyi Okwuadi op als winnaar. In haar collectie Untitled mixt ze twee extremen, hardheid en zachtheid, traditioneel en futuristisch, lederwerk en kristallen. Het hart van de collectie verwerkte ze in een cyborg bride, een trouwpak met sluier versierd met rode ledlichten, een hoogstandje van experimentele technologie.
De jurken en broeken met duizenden kristallen borduurde ze met de hand en een naaimachine, parel per parel. “Geduld is één van mijn grootste talenten”, zegt Hytönen. Naar eigen zeggen zijn haar grootste passies mode en SM. De vilten helm, versierd met metalen spikes, maakte ze in samenwerking met hoedenmakerij Maison Michel, een atelier van Chanel. Het stuk doet denken aan een mens waarvan het haar overeind staat na een elektrische schok of een blikseminslag. Volgens de jury – die unaniem was – kreeg Hytönen de prijs omdat ze het grootste potentieel toonte. Ze zijn benieuwd zijn naar de collectie die ze volgend jaar mag uitbouwen en defileren, in samenwerking met de ateliers van het Franse modehuis Chanel, sinds 2014 de belangrijkste sponsor van het festival.
Innovatie en creativiteit
Met dit partnerschap bevestigt Chanel haar voortdurende inzet voor creativiteit en innovatie. Zoals elk jaar beloont het huis de winnaars van de drie wedstrijden van het festival: mode, fotografie en accessoires. De winnaars van de Grote Prijs van de Jury Première Vision en de Grote Prijs van de Jury Accessoires, voorgezeten door respectievelijk Glenn Martens en Aska Yamashita, ontvangen naast € 20.000 van Première Vision ook een beurs van € 20.000 voor de realisatie van een nieuw creatief project met de Métiers d’art van hun keuze, dat volgend jaar tijdens het 38ste festival zal worden onthuld. Daarmee ontwerpt de modewinnaar traditiegetrouw een nieuwe collectie waarbij beroep wordt gedaan op de ateliers van Chanel. De Zuid-Koreaanse Rala Choi, de winnaar van de Grote Prijs van de Jury Fotografie, dit jaar voorgezeten door de Belgische fotograaf Pierre Debusschere, ontving eveneens een beurs van € 20.000. Chanel is tevens de officiële partner van de make-up stand voor de shows van het festival.
De prijs le19M Métiers d’art
Na Róisín Pierce in 2019, Emma Bruschi in 2020 en Rukpong Raimaturapong vorig jaar, werd ook le19M Métiers d’Art Prize voor het vierde opeenvolgende jaar uitgereikt aan één van de tien finalisten. De naam van deze prijs verwijst naar le19M, de nieuwe locatie die vorig jaar werd ingehuldigd aan de Porte d’Aubervilliers in Parijs, waar 11 maisons d’art en la Galerie du 19M samen gebracht worden. Bijna zeshonderd ambachtslieden en experts staan ten dienste van de creativiteit van Franse en internationale merken, grote groepen en onafhankelijke klanten, maar ook van de jonge generaties ontwerpers. De jury koos voor de Duitser Valentin Lessner voor zijn mannencollectie Resurrectio. Hij werkte voor één van zijn pantalons samen met borduurhuis Montex. Hij krijgt een beurs van € 20.000 om een nieuw creatief project te maken met de Maisons d’art naar keuze. Lessner won tevens de Mercedes -Benz Sustainablity Price.
Finland represent
Opvallend was de sterke aanwezigheid van Finse modefinalisten: maar liefst vier van de tien laureaten kwamen uit Finland. Inspiratie halen Jenny Hytönen, Priss Niinikoski, Juka Vehmaanperä en Sini Saavala niet bij hun Finse voorgangers, want die zijn er niet. “Er bestaat geen Finse modescène of fashion community in Helsinki”, zegt Saavala. “Mijn medestudenten en ik zijn eigenlijk pioniers. We organiseren shows, sales en events en werken samen met fotografen en artiesten. Mijn inspiratie is Coco Chanel en Donnatella Versace. Ik herinner me een expo van Versace in Helsinki, met als pronkstuk de iconische jurk van Jennifer Lopez. Als 12-jarige puber ging er een nieuwe wereld voor me open.” Saavala’s collectie Unwearable, waarin ze focust op verkleurd en bebloed ondergoed, werd beloond met Le Prix L’atelier des matières, goed voor € 10.000.
Belgisch feestje
Het festival werd opgericht door Jean-Pierre Blanc in 1986. Eerdere winnaars waren Belgen als Anthony Vaccarello, Tom Van Der Borght en Didier Vervaeren. De studenten van de Antwerpse Modeacademie en het Brusselse La Cambre, die tot de genomineerden behoorden, gingen deze keer met lege handen naar huis.
Het festival kleurde echter wél bijzonder Belgisch op alle andere vlakken. Voorzitter en hoofd van de jury was Glenn Martens, gekend van het Parijse Y/Project en sinds 2020 artistic director bij het Italiaanse denimlabel Diesel en popster Axelle Red trad op tijdens het openingsceremonie – in een perzikroze jumpsuit van Véronique Leroy en bijpassend gekleurd haar. Pierre Debusschere stond aan het hoofd van de jury van de fotografie, ook Bottega Veneta’s Matthieu Blazy en Pieter Mulier van Alaïa zaten in de jury. De jonge fotografe Emma June Roze was één van de fotofinalisten en danser Nick Coutsier betoverde het publiek met een emotionele performance.