Founders van de grootste moderevolutie ooit zijn Orsola de Castro en Carry Somers. Zij ontketenden vijf jaar geleden een heuse Fashion Revolution nadat 1.138 kledingarbeiders omkwamen tijdens de ineenstorting van de Rana Plaza fabriek. Vijf jaar na de feiten en vijf jaar na de eerste Fashion Revolution Week blikt de organisatie terug en vooruit: wat is er veranderd sinds de tragische gebeurtenis en welke uitdagingen staan er nog te wachten?
Fashion Revolution Week: helpt dat nu echt?
In 2017 namen maar liefst 2,5 miljoen mensen wereldwijd deel aan de Fashion Revolution campagne. Meer dan 100.000 deelnemers gebruikten social media om aan merken de vraag te stellen #whomademyclothes. Heel wat merken (2.416 om precies te zijn) reageerden op deze vragen en deelden informatie over hun productieketen. 150 merken hebben hun fabrieken bekendgemaakt.
Ook de werkomstandigheden van de boeren, producenten, fabrieken en ambachtslieden zijn lichtjes verbeterd. 1.300 fabrieken zijn geïnspecteerd sinds de ramp in Rana Plaza en 1,8 miljoen textielarbeiders kregen informatie over veiligheidsmaatregelen. 87% van de kledingexporteurs in Cambodja hebben data gepubliceerd over de inwilliging van veiligere werkomstandigheden.
Minimumlonen voor textielarbeiders in landen zoals Bangladesh en Cambodja zijn verhoogd, maar er is nog veel werk aan de winkel. De overheid van Bangladesh heeft een stijging van 77% procent op de minimumlonen ingevoerd wat het minimumloon nu op een 68 dollar per maand brengt. Achttien grote merken en retailers hebben de ACT-overeenkomst getekend om te streven naar leefbare lonen voor de arbeiders
“Steeds meer merken delen openlijk waar hun kleding wordt gemaakt en producenten doen inspanningen om hun fabrieken veiliger te maken. Arbeiders krijgen een stem, maar dit is nog maar het begin. We stoppen niet tot elke kledingarbeider een stem krijgt, in veilige omstandigheden werkt en een leefbaar loon ontvangt. Onze acties maken wel degelijk een verschil en we moeten er samen voor zorgen dat deze Fashion Revolution Week grootser en gedurfder wordt dan ooit tevoren”, aldus Orsola De Castro.
Wat kan jij doen tijdens Fashion Revolution Week?
Fashion Revolution België moedigt iedereen aan om mee een steentje bij te dragen voor meer transparantie in de mode-industrie tijdens Fashion Revolution Week. Dit kan door:
● Een selfie te nemen waarin je je kledinglabel laat zien, het merk op social media te taggen en hen te vragen #whomademycothes.
● Je kleding duurzaam te dragen en te kopen: kies een kledingstuk van een duurzaam kledingmerk, koop bij een tweedehandswinkel of vintageshop en organiseer een clothing swap. Niet zeker of je koopt van een duurzaam merk? Check dan Rank a Brand, Fashion Transparency Index 2018 of Project Just.
● Een Fashion Revolution event in jouw buurt bij te wonen:
Gent: Fair Fashion Fest in MIAT op 29 april
Brussel: Vertoning documentaire ‘Toxiques Fringues’ en debat in Mundo-B op 25 april en Fashion Revolution Fair in L’Usine op 29 april
Ook Vlaanderen zit niet stil
Ook bij Flanders DC, de Vlaamse koepelorganisatie voor ondernemers in de creatieve industrie, ging de vijfde verjaardag van Fashion Revolution niet onopgemerkt voorbij.
“In elke Flanders DC presentatie of overleg met Vlaamse modemerken, wijzen we steevast op het belang van samenwerken tussen bedrijven als het op duurzaamheid aankomt”, aldus Jasmien Wynants, Project Manager Sustainability bij Flanders DC. “Daarom willen we als organisatie hierin het juiste voorbeeld geven en elkaars initiatieven versterken met duurzame vooruitgang voor de sector als doel.”
Kwestie van de daad bij het woord te voegen, bracht Flanders DC gisteren 18 organisaties samen voor een eerste editie van het Vlaams Overleg Duurzame Mode. De bedoeling was om de verschillende reeds lopende initiatieven in kaart te brengen en te zoeken naar mogelijke synergieën. Concrete doelstellingen en werkgroepen zijn een volgende stap.
De betrokken organisaties richten zich zowel tot de overheid en bedrijven als tot de consument. Dankzij het VODM wordt de betrokkenheid van elk van deze doelgroepen vergroot, wat op termijn hopelijk zal resulteren in een meer duurzame aanpak van iets waar we in België toch met rede trots op zijn.
Wil je je badkamer ook graag duurzaam? Lees dan zeker ook ‘Voor de biofans: deze cosmetica is 100% duurzaam én Belgisch‘.