Opvallend nieuws uit modeland: DVF, het modelabel van de legendarische Belgische ontwerpster Diane von Furstenberg, gaat een exclusief partnership aan met modereus Zalando. Zo zal het merk – inclusief de iconische ‘wrap dress’ – in Europa exclusief verkrijgbaar zijn bij Zalando, naast dvf.com én de boetiek in Brussel, die als enige blijft bestaan. Een ode aan de Belgische roots van de designer.
Diane von Furstenberg en Zalando kondigen het nieuws aan in stijl met een campagne waarin Diane schittert naast modellen Grace Elizabeth, Arnelle Shaniqua en moeder en dochter Gaia en Cecile Orgeas, terwijl ze vertelt hoe ze mode inzet om de vrouw te zijn die ze wil zijn. Volledig geregisseerd door vrouwen, geeft de campagne de belangrijkste waarden van DVF weer: vrouwen steunen door middel van mode.
Diane von Furstenberg vertelt: “Al decennialang ontwerp ik met één doel voor ogen: om vrouwen zich zelfverzekerd te laten voelen! Zalando deelt die visie en is daarmee de ideale partner om een nieuwe generatie vrouwen te bereiken.”
Interview: Diane von Furstenberg over haar exclusief partnership met Zalando
Tijdens de officiële lancering van de samenwerking in Berlijn spraken we Diane von Furstenberg openhartig over haar merk, haar visie en haar keuze voor Zalando.
Zijn er fundamentele verschillen tussen het DVF van vandaag en dat van de jaren ’70?
Diane von Furstenberg: “Toen ik net begon, ontwierp ik eenvoudige jurkjes die ik praktisch, sexy en makkelijk vond. Daarna groeide het uit tot een groot bedrijf. Maar niets blijft eeuwig groeien. Het gaat op en neer – dat is nu eenmaal het leven. Wat ik fascinerend vind, is dat het telkens jonge meisjes zijn die het merk opnieuw ontdekken. Doorheen de jaren hebben verschillende mensen het merk geleid – CEO’s, ontwerpers – maar telkens wanneer we te ver afwijken van de kern van DVF, verliest het zijn kracht. Zodra we teruggrijpen naar die basis, is de ontwerpstijl weer heel sterk.”
Hoe ben je er door de jaren heen in geslaagd om trouw te blijven aan jezelf én aan je merk?
DVF: “Trouw blijven aan jezelf – als mens, als merk, of als bedrijf – is het allerbelangrijkste. Maar het is ook heel moeilijk. Het is een dagelijkse uitdaging, maar ook het geheim van het leven.”
Heb je ooit de druk gevoeld om je merkidentiteit te veranderen?
DVF: “Elk jaar kies ik een woord. Dit jaar is dat ‘wendbaarheid’. Wendbaar zijn is enorm belangrijk – als persoon, als merk, als bedrijf, als land.”
DVF en Zalando gaan nu een exclusieve samenwerking aan. Waarom is dit het juiste moment?
DVF: “Dit is een nieuw tijdperk voor mijn bedrijf. In februari 2025 heb ik opnieuw de regie over mijn merk in handen genomen, zowel over het product als het verhaal en de distributie. Ik heb ervoor gekozen om Zalando mijn exclusieve verdeler voor Europa te maken.”
Er wordt vaak gesproken over de opkomst van de aspirerende luxeklant, met Gen Z als voortrekker. Hoe helpt Zalando’s digitale platform om die doelgroep te bereiken?
DVF: “Ik ontwerp niet met een specifieke generatie in gedachten. Ik ontwerp voor vrouwen, met mooie stoffen, kleurrijke prints en moeiteloze vormen die de details van klassieke kleermakerij behouden. Ik beeld me de vrouw in: hoe ze beweegt, hoe ze zich zelfverzekerd voelt.”
Je staat bekend om je lef en levenslust, maar waren er momenten waarop je aan jezelf twijfelde of obstakels tegenkwam die onoverkomelijk leken?
DVF: “Als je me vraagt of er momenten zijn waarop ik me een mislukkeling voelde: absoluut, bijna elke dag, maar niet langer dan één minuut. Daarna moet je gewoon weer verder. Je maakt fouten, maar dat hoort erbij. Zelfs uit een slechte fout kan iets goeds ontstaan: zolang je trouw blijft aan jezelf. Als je aan de top staat, blijf dan nederig. En als je op de bodem zit, weet dan dat er altijd ergens een nieuwe deur opengaat.”
De nieuwste DVF-collectie is nu exclusief verkrijgbaar via Zalando.
Meer modenieuws? Lees dan ook: Louis Vuitton x Murakami: de iconische collab maakt een comeback, Chanel lanceert een nieuwe handtas en Dua Lipa is alvast fan, Dries Van Noten opent Galerie Dansaert in Brussel.