De nieuwe creatief directeur bij Burberry is Riccardo Tisci. Hij volgt hiermee Christopher Bailey op, wie vorig jaar in oktober vertrok. In september dit jaar stelt Tisci zijn allereerste collectie voor. Hij vond dat dit gepaard moest gaan met een geheel nieuw en vernieuwend begin. Vandaar de keuze voor een moderne versie van het logo.
Simplistisch
Het alom bekende logo van Burberry werd al sinds 1901 gebruikt. De ruiter stond voor zuiverheid, nobelheid en eer. Het schild visualiseerde de bescherming. De zwarte kleur dat gebruikt werd, beeldde kracht en duurzaamheid uit.
Maar goed, tijd voor iets nieuws, dus. Het kersverse logo is ontworpen door de Britse grafisch ontwerper Peter Saville. Hij is onder andere bekend van zijn iconische album covers, waaronder Unknown Pleasures van Joy Division.
Het logo bestaat uit de letters “TB” die herhaaldelijk voorkomen. De initialen staan voor de naam van de uitvinder van het luxemerk: Thomas Burberry. Men koos voor een schreefloos lettertype. Destijds werd er gebruik gemaakt van het op maat gemaakte Bodoni-lettertype. Het nieuws werd aangekondigd via de Instagram-pagina van Burberry.
Ik ben zo blij dat ik samen heb kunnen werken met Peter om de nieuwe beeldtaal voor het huis opnieuw vorm te geven.
– Riccardo Tisci
https://www.instagram.com/p/Bl-Oyqinlvb/?taken-by=burberry