Dior strikt transgender-icoon Jin Xing voor een parfumcampagne
© Jin Xing Dance Theatre

Dior strikt transgender-icoon Jin Xing voor een parfumcampagne

Door Lieselot Luykx
Leestijd: 1 min

Het luxemerk Dior gaat in zee met transgender-icoon Jin Xing. Zij wordt het nieuwe gezicht voor de typerende geur van het merk, Dior J'adore. De samenwerking werd aangekondigd op het officiële Weibo-account (Chinese microblogging website) van Dior, dat vier miljoen volgers telt. Zeg dat wel, een grote overwinning voor de LGBTQIA+- gemeenschap.

De zeer geliefde Jin Xing uit China is een danseres, choreograaf én tv-presentator met 13 miljoen volgers op sociale media. Jin verscheen eerder al in een video over de onafhankelijkheid en diversiteit van vrouwen in China, met ondertussen al meer dan 998.000 views. De video maak ook deel uit van het #diorstandwithwomen programma.

<<Lees ook – Hongarije verbiedt adoptie door holebi’s en transgenders>>

/

Feiten

Volgens het laatste Trans Legal Mapping report (ILGA Worldwide) van 2020, is het in 47 VN-lidstaten verboden om van geslacht te veranderen. In 13 landen is het strafbaar. Uit een Europees rapport (2021) van het LBTQIA+-association, blijkt dat het geweld naar transgenders in progressieve landen zoals België toeneemt.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door ILGA-Europe (@ilgaeurope)

In China worden slechts enkele transgenderrechten beschermd, toch er is een grote vooruitgang in zicht. Tal van zaken toonden eerder aan dat er hoop is op verbetering en dat er meer acceptatie waar te nemen is. In de Chinese modewereld vinden positieve verschuivingen plaats, wat we bij Marie Claire alleen maar kunnen toejuichen en willen aanmoedigen. Springt het Westen mee op de kar? We hope so, want er is nog veel werk aan de winkel op vlak van diversiteit in modecampagnes.

<<Lees ook – Maak kennis met Victoria’s Secret’s eerste transgendermodel: Valentina Sampaio>>

/

Jin Xing voor Dior

We mogen echter geen illusies maken. Het is zeker en vast niet makkelijk om trans te zijn in welk land dan ook. Met deze zet was het voor Dior een zekere gok. Gelukkig werd deze aankondiging in China met open armen ontvangen. Het luxemerk Dior zet zich al jaren oprecht in voor het bevorderen van de rechten van vrouwen: van collecties tot lezingen. Jawel, het zit ingebed in het DNA van het merk.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Marie Claire HK (@marieclaire_hk)

In een tijd waarin transgenders over de hele wereld nog steeds verkeerd begrepen worden en een zogezegd ‘gemarginaliseerde gemeenschap’ zijn, heeft Dior een krachtig – maar vooral – een authentiek standpunt ingenomen in een vaak onvoorspelbare markt.

Vond je dit een interessant artikel? Lees dan ook – Le Tanneur eert de liefde in nieuwe campagne ‘Love is Love’

Lieselot Luykx De artikels van >