Hoewel Dior niet de eerste naam was op het programma van Paris Fashion Week, was het wel veruit de grootste. Onofficieel kunnen we dus zeggen dat het Franse modehuis met hun show gisteren officieel het startschot gaf van de modeweek in Parijs. Vanuit de hele wereld liet het merk journalisten, stylisten en bekende gezichten afreizen om terug zoals vanouds opeengepakt naar de show te kijken. Weliswaar kon je uitsluitend de zaal in de Jardin des Tuileries betreden na het tonen van een geldig coronacertificaat – of passe sanitaire in het Frans.
Het decor vormde een groot kleurrijk spelbord – bedacht door kunstenaar Anna Paparatti -, met in het midden een ruimte waar de hippe Italiaanse popgroep Il Quadro di Troisi voor de achtergrondmuziek zorgde. Toen de modellen een voor een de trappen van het spelbord opliepen, werd meteen duidelijk dat Maria Grazia Chiuri licht aan het einde van de tunnel had gezien. Na enkele erg donkere collecties, sloeg de creatief directeur van het huis gisteren een compleet andere richting in.
Dior SS22
Chiuri liet zich, zoals eerder gezegd, inspireren door het werk van Marc Bohan. De Fransman die van 1958 tot 1989 de touwtjes in handen had bij het modehuis. En meer specifiek vestigde ze de aandacht op de Slim Look-collectie, die hij in 1961 presenteerde en door de modepers als volgt werd omschreven: “Het veranderde de mode volledig, net zoals de New Look dat deed in 1947.”
Dat deze Slim Look-collectie bijdroeg aan de verdere bevrijding van het vrouwenlichaam, was voor Maria Grazia Chiuri met name een belangrijke bron van inspiratie. Als doorgewinterde feministe, en tevens eerste vrouwelijke creatief directeur van Dior, staat zij al een tijdlang op de barricades voor vrouwenrechten in haar collecties. Ook nu koos ze voor soepele silhouetten, met rechte pasvormen en natuurlijke schouders. Om vrouwen zo min mogelijk in een keurslijf te dwingen.
Maar verder ging ze haar eigen boekje te buiten door te focussen op kleur, grafische prints (die soms een beetje deden denken aan het werk van die andere voorganger Raf Simons) en sportmaterialen zoals scuba en nylon. Ver weg van haar kenmerkende donkere, romantische stijl. Deze SS22 collectie straalde plezier uit, en tevens ook draagbaarheid. Het voelde allemaal een stuk hedendaagser aan, zonder te krampachtig een jong publiek te willen bereiken. Hoe het met de mode post-corona verder moet? Zo dus.
Bekijk hieronder onze favoriete looks uit de collectie.
Lees ook: De doorgestikte jas is terug, en deze van Dior is onze favoriet & Waarom bergschoenen, fleece en gore-tex zo populair zijn in de modewereld.