De nieuwste trend: deinfluencing
© shutterstock

De nieuwste trend: deinfluencing

Leestijd: 2 min

'Deinfluencing' is een nieuwe trend die aan populariteit wint. En laat het nu net een 'trend' zijn, die trends éigenlijk onpopulair maakt. 

/

Deinfluencing is niet de zoveelste consumentgerichte trend die je aanmoedigt om 101 dingen te kopen die je niet echt nodig hebt, integendeel. Wie op TikTok scrolt ziet het tegenwoordig steeds vaker: video’s à la ‘vijf virale items die zij hadden gekocht en geldverspilling waren’. Het deinfluencing gedeelte? Ze weerhielden anderen ervan geld uit te geven aan dingen die zij niet nodig dachten te hebben.

/

Introductie van deinfluencing, de nieuwste TikTok-trend die goed is voor de planeet

En zo werd de deinfluencing-trend geboren, die een fel debat over overconsumptie op gang brengt doordat gebruikers van sociale media terloops en openhartig aangeven welke producten ze liever niet hadden gekocht en welke artikelen de hype gewoonweg niet waard zijn. Op dit moment zijn er 278,8 miljoen views op de deinfluencing TikTok hashtag en dat aantal groeit nog steeds, met mensen die dagelijks video’s posten waarin ze worden aangemoedigd minder uit te geven.

Lees ook: Saint Laurent opent eerste Belgische winkel in Brussel

We zijn allemaal wel eens slachtoffer geworden van de nieuwste trends. Maar deinfluencing doet ons afvragen: wanneer gaat het te ver? En hoeveel “must buys” is te veel? De trend zorgt voor een frisse en een gedurfde wind. In een wereld waarin influencers duizenden euro’s per week kunnen verdienen aan het pushen van producten, is het moeilijker om te kiezen voor de optie die goed is voor de planeet en niet voor onze portemonnee: om helemaal geen onnodige nieuwe artikelen te kopen.

“Het wordt tijd. We zijn zo ondergedompeld in buitensporig consumentisme, het zit psychologisch ingebakken in alles wat we zien, aanraken en doen, dus we beseffen het niet eens”, klinkt het bij Joanna Dai, oprichter van B-Corp merk Dai. “We zijn eerst mensen – geen consumenten – en het zien van alle tragische gebeurtenissen die gebeuren als gevolg van de klimaatverandering zal velen aanmoedigen om de manier waarop ze winkelen opnieuw te beoordelen”, vervolgt ze. Honderden TikTok-gebruikers lijken het daarmee eens te zijn.

/

Waar is het begonnen?

Interessant is dat Gen Z de leiding lijkt te hebben over deze trend. Ondanks dat MarketScale meldt dat de influencer marketing-industrie meer dan 16 miljard dollar waard is en GWI meldt dat het aantal mensen dat op sociale media naar producten zoekt sinds 2015 met 43% is gestegen, lijken ze niet geïnteresseerd, met rapporten waaruit blijkt dat hun mate van betrokkenheid bij content van influencers sinds 2020 met 12% is gedaald.

Misschien komt de vermoeidheid door de toevloed van betaalde advertenties, gesponsorde berichten en promoties. Of misschien is Gen Z zich er gewoon meer van bewust dat de klimaatverandering met de dag erger wordt en in een veel sneller tempo dan wetenschappers aanvankelijk voorspelden. Volgens het VN IPCC-rapport over klimaatverandering van 2021 bevinden we ons op een “code rood” voor de mensheid – dat wil zeggen, als de dingen niet snel veranderen, kunnen we op een punt komen waar geen terugkeer mogelijk is.

Honderden TikTok-gebruikers lijken het in ieder geval met de trend eens te zijn: “Ik ben hier voor de-influencing. Dit is mijn favoriete trend aller tijden. Ik kan niet geloven dat we als collectief eindelijk toegeven dat overconsumptie uit de hand loopt”, klinkt het in een post.

Lees ook: Dit is de allerslechtste slaaphouding volgens experts

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.

Tags: TikTok, Trends.