De food- en drinktrends van vandaag en morgen
© Unsplash

De food- en drinktrends van vandaag en morgen

Door Melani Purnomo Widagdo
Leestijd: 2 min

Millennials en Gen Z hebben een nieuwe kijk op de manier van leven en consumeren: duurzame, gezonde en lokale producten winnen de race. Daarnaast zijn alternatieve opties zoals veganistisch en alcoholvrij in trek. Ontdek de trends van vandaag en morgen binnen de voedings- en drankenindustrie.

In dit artikel duiken we dieper in op de huidige en komende trends binnen de voedings- en drankenindustrie met betrekking to de consument anno 2022. Bon appétit!

Onze mindset die de manier van denken en handelen over voeding overneemt

  • Do good food: Duurzaamheid en transparantie

Millennials en Gen Z laten zich niet voor de gek houden. Onze kritische geest heeft een grote impact op de voedingsindustrie. Vandaag kijken we verder dan het product zelf en houden we rekening met waarden zoals ethiek en transparantie. Als je deze vragen als bedrijf niet kunt beantwoorden, gaan de digital natives van vandaag zelf online op onderzoek. Ze willen graag weten waar producten vandaan komen, in welke omstandigheden ze worden geproduceerd en hoe duurzaam het hele proces is, waarbij een korte voedselvoorzieningsketen altijd koning is. Consumenten verwachten dat bedrijven actief hun steentje bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering, aan de samenleving. En ten slotte niet alleen aan winst denken, maar ook aan hun impact op de mensen en de planeet.

  •  Support your locals

Naast de vraag om transparantie en duurzaamheid is er ook een groeiende belangstelling voor lokale ingrediënten en producten. De slogan ‘Support your locals’ weerklinkt in onze keukens thuis. Maar ook bij restaurants en bars, die achter hun lokale leveranciers staan, is het concept sterk aanwezig. Bovendien wordt de consument zich steeds meer bewust van voedselverspilling. Wist je dat ongeveer 30 tot 50% van ons voedsel zonder geldige reden wordt weggegooid? Vandaar de groeiende trend om overgebleven ingrediënten te recyclen, zoals koffiedik dat kan worden hergebruikt in cosmetica.

Support your locals

Pexels

/
  • Don’t panic, it’s organic

Uit onderzoek blijkt dat de helft van Gen Z (49%) zich schaamt om in het openbaar koemelk te bestellen. Omdat ze op basis van wat ze op sociale media lezen, in dit geval de slechte online reputatie van zuivel, duurzamere voedselkeuzes willen maken. Met de klimaatverandering en hun eigen gezondheid in het achterhoofd besluiten steeds meer Millennials en Gen Z-consumenten minder vlees te eten en te kiezen voor een plantaardig dieet. Plantaardige voeding verovert niet alleen de thuiskeuken maar ook de horeca. Gezondheid is een prioriteit geworden waarin veganisme een grote rol speelt.

  • Snacking all day, every day

Millennials slaan vaak maaltijden over ten gunste van snacks en doen dat dan soms wel vier keer per dag. Over een snackattack gesproken. Terwijl snackers zich vroeger overgaven aan lekkernijen als snoeprepen of een zak chips, zijn millennials nu ook meer op zoek naar energie en voeding. Koekjes, crackers en fruit blijven gangbare snacks. Ongeveer 65% van de Millennials kiest echter voor gezondere snacks zoals voedingsrepen. Uit cijfers blijkt dat proteïne de belangrijkste factor is bij het snacken voor millennials. Merken als OKONO (veganistische, keto, gluten- en suikervrije snacks) en Aoste Plus (met minder vet en meer groenten) beantwoorden aan de behoefte aan gezonde, alternatieve snacks.

/

Onze samenleving is nog nooit zo betrokken geweest in het controleren van voeding en drank. We willen weten waar ons eten vandaan komt en hoe het wordt geproduceerd, wat de mentale en fysieke gezondheidsvoordelen zijn, en hoe het past bij hun levensstijl en kijk op de wereld. Er zijn veel overkoepelende trends die de voedings- en drankenindustrie beïnvloeden. Van zelfgemaakte maaltijden tot restaurantmaaltijden, we eisen steeds meer transparantie als het gaat om ingrediënten en bronnen. Bovendien moet onze voeding en onze drank liefst duurzaam, lokaal en gezond zijn.

We hebben als consument de lat hoger gelegd wanneer het gaat om de normen voor voeding en drank. Een lat die niet altijd gemakkelijk te halen is. Sommige van de trends die daar bij komen kijken, zijn er al een tijdje en zullen nog lang blijven. Andere zullen dan weer zo snel verdwijnen als ze zijn ontstaan. Maar anno 2022 kiezen we vaker voor voeding op basis van de effecten ervan op ons lichaam en niet alleen voor de producten die goedkoper zijn of beter smaken.

Lees ook: Pompoenseizoen: 5 heerlijke recepten met deze oranje groente

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Drinks, Foodtrends, Trends.