Omdat Christian Wijnants zijn FW21/22-collectie niet in Parijs kon voorstellen wegens de huidige omstandigheden, besloot hij dichtbij huis te blijven. Waar collega Dries Van Noten naar de Singel in Antwerpen trok, koos Wijnants voor het verlaten KMSKA. Zelfs zonder kunst aan de muren, is dat gebouw een majestueuze achtergrond voor een modeshow. Of in dit geval een modefilm.
Lees ook: Dries Van Noten FW21/22: ingetogen glamour, zoals alleen hij dat kan.
Christian Wijnants FW21/22
Wijnants viel in zwijm voor het museum tijdens zijn studies aan de Antwerpse Modeacademie. Aangezien het KMSKA al dicht is sinds 2010 voor verbouwingen, viel de ontwerper terug op zijn grafische herinneringen aan de Vlaamse primitieve en barokke schilderwerken aan de muren. Net als de kunstwerken die er ooit schitterden, ogen de silhouetten extravagant, volumineus en langgerekt, om zo de grootse verlaten ruimten te vullen.
Middeleeuws geïnspireerde vormen en figuren zijn vertaald naar donzen capes, poftassen en coconjassen, zo ontworpen dat ze uit wollen, omarmende dekens lijken gesneden. Een jurk met lange mouwen en een sjaal als hoed brengen de oude schilderijen uit Christian Wijnants’ geheugen tot leven.
Lees ook: Deze stylingtrucs onthouden we van de FW21/22 show van Prada.
Bloemenpatronen voelen als een eeuwenoud wandtapijt, opgeblazen en vergrauwd. Strepen geïnspireerd op visgraatvloeren vinden verschillende interpretaties, van subtiele diagonale lijnen op donsjassen en lange jurken tot uitvergrote strepen in tweekleurig breisel. Koele tinten als antiek roze, munt, limoen en pistache worden gecombineerd met warmere tinten als smaragd, brons en roest. Bewuste keuzes die het gevoel van de verschillende zalen weerspiegelen: mistig, historisch, en tegelijk helder en verfrissend.
Benieuwd naar onze favoriete silhouetten?