“Het idee voor het decor van de show kwam voort uit een lang gekoesterde wens om met Xavier Veilhan te werken. Zijn verwijzingen naar het constructivisme doen me denken aan die van Karl Lagerfeld”, zegt Virginie Viard.
Lees ook: Chanel lanceert met N°1 een nieuwe duurzame beautylijn.
Dit decor, een knipoog naar de esthetiek van de Wereldtentoonstelling, fungeerde als een kader “waarin ik me heel vrij voelde”, voegt Virginie Viard toe.
“Deze geometrische vormen maakten dat ik naar contrast snakte, naar lichtheid en veel frisheid: bohémienne jurken die zweven. Veel volants, franjes, macramé, helder kant, iriserende tweeds, kleurrijke knopen met juwelen. Vrouwelijkheid ook, met een roze tweed jasje met witte strepen, bandjes bestaande uit wit vlechtwerk geborduurd met kralen of zilveren kettingen, tweekleurige Mary-Janes met hakken geïnspireerd op de jaren 1920 die via de jaren 1980 opnieuw worden beleefd, en fijn geometrisch borduurwerk, als een echo van het decor.”
Alle borduurpartners van het modehuis Chanel werkten mee aan deze collectie, “waarvan een van de sleutelstukken een jurk is die volledig geborduurd is door Lesage met camelia’s in zwarte, witte en koraalkleurige kralen, gedragen met een zwart jasje”, aldus Virginie Viard, alvorens te besluiten: “Deze verwijzingen behoren natuurlijk ook toe aan Gabrielle Chanel. Het is als een gesprek dat de tijd overschrijdt”.
Chanel SS22 haute couture te paard
We moeten er niet flauw over doen, het was voornamelijk Charlotte Casiraghi die het defilé te paard opende, die de show stal. Ze droeg daarbij een jasje van zwarte tweed en pailletten, terwijl muzikant Sébastien Tellier voor de achtergrondmuziek zorgde. “Xavier wilde graag samenwerken met de 35-jarige prinses van Monaco die al sinds begin vorig jaar Chanel-ambassadrice is. In zijn artistieke universum spelen paarden een belangrijke rol en Charlotte is een bekwame amazone”, legt Viard uit. “Samen met Charlotte vormen zij de Chanel-familie waarmee ik me graag omring”.