Bold Future Award by Veuve Clicquot: wie is Amélie Alleman, oprichtster van Betuned?
© Véronique Pipers

Bold Future Award by Veuve Clicquot: wie is Amélie Alleman, oprichtster van Betuned?

Door Malvine Sevrin  & Margo Verhasselt
Leestijd: 3 min

Op 10 oktober zal Veuve Clicquot de "Bold Woman Award" en de "Bold Future Award" voor België uitreiken, prijzen die generaties vrouwen moeten inspireren om meer lef te tonen. We spraken met Amélie Alleman, oprichtster van Betuned, genomineerd voor de Bold Future Award.

presse

  • Kunt u zichzelf voorstellen en kort uw achtergrond uitleggen voordat u met uw bedrijf begon?

Ik ben sinds mijn 26e ondernemer op het gebied van werving en selectie. Ik ben al een paar maanden moeder van Simon. Ik ben gepassioneerd, ik durf en ben een beetje een dromer. Ik hou van uitdagingen en mezelf pushen. Ik doe veel aan sport, vooral hardlopen, waardoor ik een stapje terug kan doen, maar ook mijn stress kan beheersen.

Na een Master in Bedrijfscommunicatie en een eerste ervaring in teammanagement, werd ik aangenomen als recruiter bij een Amerikaans adviesbureau. Ik besefte al snel dat ik mijn roeping had gevonden. Vier promoties en anderhalf jaar later nam ik ontslag om mijn eerste wervingsbedrijf op te richten. Ik wilde verder gaan, mijn eigen baan creëren en mijn beroep opnieuw kunnen uitvinden.

Lees ook: Waarom we een hoger libido hebben op vakantie

Nadat ik Akros Solutions – ik kreeg de prijs voor beste vrouwelijke junior ondernemer van Trends – en Akros Europe mede had opgericht en doen groeien, besloot ik alles te verkopen aan een groot Belgisch consultancybedrijf. Ik wilde blijven innoveren en waarde toevoegen in waar ik gepassioneerd over ben, recruitment. Ik ontdekte ook dat ik de oprichtingsfase van een onderneming, de ontwikkeling van het project, leuk vond. Ik besloot toen om in 2019 Betuned op te richten, een HR Tech startup die de ontmoeting tussen kandidaten op zoek naar zingeving en bedrijven op zoek naar talent opnieuw uitvindt.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Betuned Community (@betuned.be)

Ik heb geïnvesteerd in verschillende startups op digitaal gebied en ben ook bestuurslid. Zo kan ik blijven leren en mijn ervaring delen. Ik ben op zeer jonge leeftijd in het ondernemerschap gestapt om mijn eigen baan te ontwikkelen en ontdekte een echte manier van leven. Vandaag wil ik mijn passie doorgeven en meer vrouwen ervan overtuigen om de sprong te wagen en te durven dromen… want alles is mogelijk als je jezelf de middelen geeft!

/

  • Waar bestaat uw bedrijf uit? Wat is het doel ervan en wat is uw rol daarin?

Betuned vindt de ontmoeting opnieuw uit tussen kandidaten op zoek naar betekenis en bedrijven op zoek naar talent. Kandidaten zijn op zoek naar meer dan een baan, zij willen meer weten over de bedrijfscultuur, de waarden, de sfeer en het management alvorens te solliciteren; en bedrijven zijn op zoek naar talent, een persoonlijkheid die overeenstemt met hun cultuur en waarden.

Ik heb een innovatieve videowerving en digitale marketing oplossing ontwikkeld. Video’s vervangen de oude beschrijvende banen. Wij onthullen het DNA van de baan en het rekruteringsbedrijf op een directe en authentieke manier. Vervolgens richten we ons op de beste talenten op sociale netwerken. Een artificiële intelligentietool wordt gebruikt om de beste kandidaten te selecteren, gekoppeld aan een interview door een ervaren recruiter. Daarnaast bieden wij strategisch advies om bedrijven te helpen hun werkgeversmerk beter te definiëren. Wij helpen hen om eenvoudig antwoord te geven op de vraag: “Waarom werken voor uw bedrijf en niet voor uw concurrent voor hetzelfde salaris?”

We innoveren waar we waarde kunnen toevoegen. De wereld verandert, en de aanwerving moet ook veranderen! We testen veel en lanceren de dienst als we zien dat hij in een behoefte kan voorzien. Zo lanceren we momenteel rekrutering via TikTok, de mogelijkheid om podcasts te maken om kandidaten op een andere manier te bereiken, enz.

Mijn rol is breed. Als ondernemer ontwikkel ik het bedrijf op alle niveaus. Ik bepaal de visie, waar we moeten innoveren. Ik beheer en laat het team groeien, de marketing, de communicatie, begeleid de projecten, het financiële aspect, zoek nieuwe klanten… Ik doe van alles een beetje en als ik het financieel kan opbrengen, creëer ik nieuwe kansen.

/

  • Wat hebt u gedaan om tradities opnieuw uit te vinden en de bestaande markt te doen evolueren?

Werving zoals ik die al 15 jaar ken, verandert niet veel. Het idee van Betuned heeft me enkele jaren gekost om te uit te denken voor het duidelijk werd. Ik heb me laten inspireren door andere domeinen om een nieuwe aanpak te ontwikkelen op het kruispunt tussen rekrutering, communicatiebureau, marketing en IT.

Ik jobaanbiedingen vernieuwend gemaakt via video. Ik maak ze actief via digitale marketingcampagnes, we selecteren de beste profielen via een artificiële intelligentietool op basis van zuiver objectieve criteria en een rekruteerder op het menselijke gezichtspunt. Wij ondersteunen klanten ook bij het definiëren en implementeren van hun employer brand en lanceren in het najaar nieuwe diensten om een wereldwijde aanpak te bieden. Wij zullen onze klanten niet alleen carrièresites aanbieden, maar ook abonnementen om op sociale netwerken te communiceren en zo hun bedrijfscultuur en DNA levend te houden!

  • Wat betekent het voor u om een ‘Bold Woman’ te zijn in de wereld van het werk?

Toen ik ondernemer werd, had ik geen vrouwelijk rolmodel om me te inspireren. Ik dacht dat het mogelijk was en besloot in het ondernemerschap te gaan. Het is een manier van leven die hard kan zijn, maar die zo opwindend is dat ik mezelf niets anders zie doen. Ik heb het geluk dat ik ’s morgens opsta en de projecten doe die me motiveren. Ik wil andere vrouwen laten zien dat alles mogelijk is als je in jezelf gelooft en jezelf de middelen geeft om het te bereiken. Je moet hard werken, je moet volhouden en vasthoudend zijn, maar alles is mogelijk als je jezelf de middelen geeft. Ik wil graag andere vrouwen helpen om in zichzelf te geloven en de moed te vinden om hun dromen te verwezenlijken.

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.

Tags: Veuve Clicquot.